För våra medlemmar:

Medlemsförmåner

Är du redan medlem? För att ta del av de förmåner du vill använda dig av som medlem så loggar du in på vår hemsida. Ditt lösenord är ditt organisationsnummer (de första sex siffrorna). Då ser du mer information om varje förmån samt de kontaktuppgifter och medlemskoder som behövs för att aktivera respektive förmån under menyvalet mina sidor. När du kontaktar våra samarbetspartners för att aktivera en förmån så kommer de, innan du beviljas förmånen, att stämma av med oss att medlemsavgiften är betald. Därefter kan du gå vidare. Det finns mycket pengar att spara genom att ansluta sig till våra olika avtal.

Har du frågor så kontakta oss gärna: Kansli 08-505 970 30 eller konsulent 08-505 970 36.

Aktuellt om Corona

Här samlar vi det viktigaste för dig som företagare rent allmänt och specifikt inom convenience och fast food.
Det gäller både vilka regler och föreskrifter du måste känna till samt hur du ska gå tillväga om du behöver stöd av olika slag.
Börja med att läsa de enkla korta informationerna. Ta dig sedan tid att gå vidare med att öppna länkarna.

OBS! Normalt har vi särskild info för medlemmar på våra inloggningssidor. I det speciella läge som nu råder ger vi dock samma info här. Dock kan det i vissa fall saknas kontaktuppgifter som bara är förbehållna medlemmar. Då får du i stället en anvisning till hur du direkt kan bli medlem.


Detta är viktigt att du tar tag i direkt om du tappar försäljning

1. Din hyra

I regeringens stödpaket för småföretagare , ingår möjligheten att få hyran nedsatt. Det förutsätter då att man själv förhandlar ner hyran med sin hyresvärd. Då ersätter staten med hälften av hyresnedsättningen.

Vår samarbetspartner, advokat Dan-Michael Sagell, berättar här hur man kan använda sig av den så kallade force majeure-klausulen. Han råder er att omedelbart kontakta era hyresvärdar för att träffa en överenskommelse.

https://conveniencestores.se/1446-sa-kan-du-slippa-hyreskostnaden

Här finns också en bra sida med frågor och svar om tillfälliga rabatter för fasta hyreskostnader i utsatta branscher:

https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/om-oss/nyheter-och-press/nyheter---vastra-gotaland/2020-03-30-tillfalliga-rabatter-for-fasta-hyreskostnader-i-utsatta-branscher.html

Som medlem i Convenience Stores Sweden kan du kostnadsfritt få telefonrådgivning av våra två samarbetspartners som är specialister på området. Du som inte är medlem, ansök här, eller ring 08-505 970 30.

2. Din ekonomi

Ha koll på din ekonomi och likviditet så att du vidtar nödvändiga åtgärder i tid.
Det absolut första och viktigaste du bör göra att se över dina kostnader - vad kan du skära ner på?
Tänk på att det mesta du får stöd med är lån som ska betalas tillbaka.

Här finns samlad information om anstånd med skatter och avgifter, ändring av preliminärskatt, nedsättning av arbetsgivaravgifter mm:
Här kan du läsa en anvisning om varför det är viktigt att du som har aktiebolag omgående upprättar en kontrollbalansräkning:


3. Din personal

Om personalen blir sjuk gäller dessa nya regler:

Staten tar hela sjuklönekostnaden
Regeringen har föreslagit att staten tillfälligt tar hela kostnaden för alla sjuklönekostnader under april och maj. Du som är egenföretagare ersätts genom att du får en schabloniserad sjukpenning för dag 1–14.

Karensavdraget slopas tillfälligt
Regeringen har föreslagit att tillfälligt slopa karensavdraget. Det ska gälla från och med den 11 mars till och med den 31 maj 2020. När beslutet är fattat innebär det att du kommer kunna ansöka om ersättningen i efterhand hos Försäkringskassan.

Det går i dagsläget inte att ansöka om karensersättning. Detta beror på att de lagändringar som krävs för att Försäkringskassan ska kunna administrera tillfälligt slopat karensavdrag ännu inte är genomförda. Frågan bereds just nu av regering och riksdag.

När formella beslut är fattade och lagändring beslutad kommer Försäkringskassan skyndsamt att handlägga alla ärenden som kommer in.

Krav på läkarintyg tas bort
Regeringen har föreslagit att kravet på läkarintyg under sjuklöneperioden tillfälligt avskaffas. Förslaget innebär att en medarbetare som är sjuk kan vara hemma från jobbet i upp till 14 dagar utan läkarintyg. För dig som arbetsgivare innebär det att medarbetaren inte behöver lämna läkarintyg till dig. Det ska gälla från och med 13 mars 2020.


Som medlem i Convenience Stores Sweden kan du kostnadsfritt få telefonrådgivning av våra  samarbetspartners som är specialister på området. Du som inte är medlem, ansök här, eller ring 08-505 970 30.


Mer information om att säga upp personal finns här:


Arbetsförmedlingen
https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/nyheter/nyheter/2020-03-19-saga-upp-personal-eller-permittera-med-anledning-av-coronaviruset

Försäkringskassan:
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/coronaviruset-det-har-galler

Arbetsmiljöverket:
https://www.arbetsgivarverket.se/nyheter--press/nyhetsbrev/arbetsgivarverket-informerar/2020/fragor-och-svar-om-corona-viruset-i-samband-med-resor/

 

Nya allmänna råd om avstånd i butik


Folkhälsomyndigheten har tagit fram nya allmänna råd för att motverka spridningen av covid-19. Det handlar bland annat om att det inte får finnas för månag människor i butiken samtidigt och om avståndet som bör hållas mellan dem.

Alla verksamheter i Sverige är skyldiga att, utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer, vidta åtgärder för att minska risken för smittspridning.  Arbetsgivare bör om möjligt se till att personal och besökare håller avstånd, regelbundet kan tvätta händerna med tvål och vatten eller annars använda handsprit, att anställda arbetar hemifrån, undviker onödiga resor och anpassar arbetstider för att undvika rusningstrafik.  

Butiker, köpcentrum och gallerior bör begränsa antalet kunder som vistas i lokalen samtidigt. De bör också ta fram alternativa lösningar till kassaköer eller anvisa hur långt kunderna kan stå mellan varandra. 

Så långt Folkhälsomyndigheten. Svensk Dagligvaruhandel har tillsammans med sina medlemsföretag analyserat föreskrifterna och plockat fram gemensamma riktlinjer till butikerna. Den tydligaste uppmaningen är att varje butik ska ha en ansvarig person som ser till att det inte blir för trångt i någon del av butiken. I convenience-branschen kan man inet alltid ha en särskild person till detta, utan det är upp till den/dem som jobbar i butiken för övrigt.
Man anger 1,5 meter som minsta avstånd mellan dem som vistas i lokalen. Någon direkt gräns för antal personer finns inte. 
Golvmarkeringar och plexiglas syns alltmer i större livsmedelsbutiker och kan i vissa fall gälla även inom convenience.

Här kan du läsa föreskrifterna i sin helhet.

 

Nya regler för restaurang, caféer och barer

Du som driver verksamhet med servering, till exempel restaurang, café eller bar, får hjälp av nya regler från Folkhälsomyndigheten för att minska spridningen av coronaviruset. Bland annat ska trängsel undvikas, alla gäster ha en sittplats och endast bordsservering och avhämtning är tillåtet.

Med de nya reglerna kan du fortsätta driva din verksamhet och ta emot gäster på ett så säkert sätt som möjligt.

För att minska spridningen av covid19 gäller dessa regler för restauranger, caféer och barer från den 25:e mars:

  • Trängsel mellan människor i köer, vid bord, bufféer eller bardiskar får inte förekomma utan besökare ska kunna hålla avstånd mellan varandra.
  • Besökare ska äta och dricka sittandes vid bord. Personal ska bära ut beställningarna.
  • Om det är möjligt att låta gästerna beställa och hämta sin mat och dryck själva så är det tillåtet, så länge det inte leder till trängsel eller köer.
  • Hämtmat kan överlämnas som vanligt, så länge det går att göra utan trängsel mellan människor.
  • Restauranger och after-ski-verksamhet på skidorter omfattas av reglerna.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/nya-regler-for-restauranger-och-krogar/
frågor och svar kring detta:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/nya-regler-for-restauranger-och-krogar/

Läs mer hos Folkhälsomyndigheten.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/restauranger-och-krogar/
Livsmedelsverket har samlat svar på vanliga frågor för företag med anledning av covid-19.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/coronavirus/foretag

 

Avtalsförhandlingarna inom handeln skjuts fram

Coronautbrottet drabbar handeln hårt. För att kunna lägga full kraft på att stötta svenska företag och deras anställda i det mycket tuffa läge som råder är Handelsanställdas förbund och Svensk Handel överens om att förlänga gällande kollektivavtal till den 31 oktober 2020.

– Handeln drabbas enormt hårt av coronavirusets utbrott. I det ansträngda läge som råder måste vi lägga all kraft på att minska skadeverkningarna på företag och jobb i handeln. Det är ett styrkebesked att vi parter visar ansvar i en utsatt situation, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Parterna inom handeln följer industrins agerande och förlänger giltighetstiden för handelns kollektivavtal i sju månader, till den 31 oktober 2020. När avtalsrörelsen återupptas i höst kommer parterna att fortsätta förhandlingarna där de avslutades.

– Det är en styrka i den svenska modellen, att vi som arbetsmarknadens parter kan nå samförstånd när det är nödvändigt. Att tillfällig pausa förhandlingarna är ett sätt för oss att ta ansvar och stötta vår bransch och hela samhället i en svår tid, säger Susanna Gideonsson, Förbundsordförande för Handelsanställdas förbund. 

Den senaste tiden har parterna lagt fullt fokus på att vidta nödvändiga åtgärder för att rädda företag och jobb. Parterna har träffat avtal om kortidspermittering och haft samråd om hur kollektivavtalen ska tillämpas på arbetsplatserna.

 

Svenska Spel inför spel med fullmakt

Svenska Spel inför möjligheten att erbjuda spel via bud. Detta för att ge kunder en möjlighet att spela hos ombud om de av olika skäl är förhindrade att göra det själva. 

Ombudsavtal har uppdaterats med anledning av att AB Svenska Spel och Svenska Spel Sport & Casino inför möjligheten att spela via bud. Med anledning av detta har följande uppdateringar i ombudsavtal gjorts:
- AB Svenska Spel har gjort tillägg i följande paragrafer, Definition, punkterna 4.4.2, 4.5.3 samt 6.1.
- Svenska Spel Sport & Casino AB har gjort tillägg i följande paragrafer, Definition, punkterna 4.4.2, 4.5.3 samt 6.1.
- Uppdaterad version av ombudsavtal hittar man på Ombudsextranätet. De uppdaterade versionerna börjar gälla 2020-05-04, eller omedelbart i de fall du som ombud väljer att redan dessförinnan acceptera fullmakter vid spel eller vinstutbetalning enligt den nya rutinen.
Fullmakt och rutin för fullmaktshantering finns på Ombudsextranätet.
Vid frågor kontakta Ombudssupport och har kunderna frågor,  hänvisa dem till Kundservice.

 

Förberedelse för ansökan om korttidsarbete

Korttidsarbete kan många gånger vara bättre än att varsla och säga upp. Den 7 april öppnar Tillväxtverket för ansökan på tillvaxtverket.se. Här får du tips om hur du förbereder en sådan ansökan. Pengarna kommer inte att ta slut. Alla företag/arbetsgivare som uppfyller kraven om korttidsarbete komer att få stöd, uppger Tillväxtverket.

Se till att du har avtal på plats och att du har räknat ut beloppet du ska söka. Mall för avtal finns här. Det kommer att finnas ett räkneverktyg webbplatsen som hjälper dig att ta fram rätt belopp. Om du har färre än 50 anställda behöver du bifoga uträkningen du fått fram via räkneverktyget. Har du fler än 50 anställda kan du bifoga eget räkneunderlag.

  • Du behöver följande uppgifter när du ska söka:
  • Organisationsnummer (kan skrivas in eller sökas fram i ett sökverktyg i ansökan).
  • Branschkod (SNI-kod, söks fram via ett sökverktyg i ansökan).
  • Bankuppgifter för utbetalning av stödet om du blir beviljad.
  • Kontaktuppgifter.
  • Belopp, period och antal anställda du söker stöd för.

Du kommer även att få svara på ett antal frågor kring din verksamhet och den situation företaget befinner sig i. Frågorna är ja- och nej frågor.

Det är viktigt att alla uppgifter är korrekta. Ta dig tid att kontrollera alla uppgifter en extra gång, innan du skickar in ansökan. En ofullständig ansökan betyder längre handläggningstid.

Tiden som stödet kan omfatta är från och med den 16 mars 2020. Stöd kan beviljas för högst sex månader i följd med möjlighet att ansöka om ytterligare tre månader.

Ansökan görs digitalt via tillvaxtverket.se. Processen består av ett godkännande och därefter beslut om preliminärt stöd. Preliminärt stöd kan utbetalas efter att Tillväxtverket har godkänt och beviljat ansökan.

Efter beviljat preliminärt stöd är arbetsgivaren skyldig att med jämna mellanrum göra en uppföljning med Tillväxtverket för att fastställa slutligt stöd. Instruktioner för det kommer med det preliminära beslutet.

Tillväxtverket meddelar att man kommer att göra sitt yttersta för en skyndsam handläggning. Korrekt ifyllda ansökningar med rätt uppgifter kommer att handläggas snabbare.

Här har man samlat frågor och svar om korttidsarbete.

 

Här är några bra länkar där du kan hålla dig uppdaterad om läget rent allmänt


Krisinformation
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset

Information på andra språk:
https://www.krisinformation.se/detta-kan-handa/handelser-och-storningar/20192/myndigheterna-om-det-nya-coronaviruset/andra-sprakother-languages

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/information-pa-olika-sprak/

 

Här kan du läsa de senaste utgåvorna av vårt nyhetsbrev till medlemmar samt av vår tidning där det finns information om coronaläget

VIP vecka 12
VIP vecka 13
VIP vecka 14
Convenience Stores News 26 mars 

 

 

 

 

 



 

A-kassa

smaa jpeg


Det är viktigt att du tänker över ditt personliga skydd som egen företagare

SMÅA är Sveriges största a-kassa för småföretagare med cirka 111 000 anslutna.
Även familjemedlemmar anställda i ditt företag kan ansluta sig till SMÅA.
Du kan få 80% av din lön upp till 25 025:-/ mån

Anslut dig här från 128:- /mån.

https://www.smakassa.se

Arbetsgivarfrågor och personal

När du ska anställa personal är det mycket du behöver tänka på. Speciellt om det är första gången du anställer. Du tar på dig ett arbetsgivaransvar, vilket innebär många skyldigheter och kräver kunskap om lagar regler och kollektivavtal med mera. Utöver lagen om anställningsskydd (LAS) är det många andra lagar och bestämmelser som blir aktuella.

Läs mer

Betallösningar

Vårt kortinlösenavtal är ett av de bästa inom handeln! Vi har pressat priserna på kortavgifter så att många av våra medlemmar sparar tusentals kronor varje månad. Du behöver inte byta affärsbank utan kan behålla den bank du har idag. Klicka bara på den här länken så får du lätt den information du behöver:
https://conveniencestores.se/kortinlosen

Läs mer

El

Genom vårt samarbete med elskling.se får medlemmarna i våra branschorganisationer ett kompetent, enkelt och objektivt verktyg som underlättar krångliga jämförelser och byten av elavtal.

Läs mer

Försäkringar

För att du som medlem ska få en tryggare vardag och en mer lönsam verksamhet har vi tagit fram några olika förmåner inom försäkringsområdet. De omfattar en försäkring av din verksamhet och ett skyddsnät för dig och dina anhöriga.

Läs mer

Fraktavtal

Har du mycket frakter såväl ut som in till ditt företag? Detta kan vara en betungande kostnad för företaget och genom att vara medlem hos oss kan du spara från 50 % och uppåt på samtliga frakter. Genom vårt smått fantastiska avtal med DHL så finns det möjlighet för dig att spara mycket pengar.

Läs mer

Hyresförhandling

TenantPro - specialist på hyresförhandling. Du får ett besked om nya villkor av din hyresvärd. Du blir kanske uppsagd. Du vill att saker ska åtgärdas, men får inget gehör. Att vara hyresgäst är alltid en utsatt position och det är en krånglig juridik kring hela situationen. Dessutom är det ofta mycket pengar inblandade.

Läs mer

Kortinlösen

Vårt kortinlösenavtal är ett av de bästa inom handeln! Vi har pressat priserna på kortavgifter så att många av våra medlemmar sparar tusentals kronor varje månad. Du behöver inte byta affärsbank utan kan behålla den bank du har idag. Klicka bara på den här länken så får du lätt den information du behöver:
https://conveniencestores.se/kortinlosen

Läs mer

Kortterminaler

Vårt kortinlösenavtal är ett av de bästa inom handeln! Vi har pressat priserna på kortavgifter så att många av våra medlemmar sparar tusentals kronor varje månad. Erbjudandet innefattar även kortterminaler. Klicka bara på den här länken så får du lätt den information du behöver om både kortinlösen och kortterminaler:
https://conveniencestores.se/kortinlosen

Läs mer

Lån

Vår samarbetspartner Monetise har förstått att tid och pengar ofta är hinder för tillväxt i handeln. Därför har de utvecklat en helt ny typ av företagslån, speciellt för butiker och andra företag med kortförsäljning. Snabb och enkel finansiering på småföretagares villkor.

Läs mer

Nyhetsbrevet VIP

Som medlem får du med jämna mellanrum ett elektroniskt nyhetsbrev från oss som heter VIP. Genom nyhetsbrevet når vi snabbt våra medlemmar med nyheter och viktig information. Vill du som medlem ta upp en fråga till diskussion eller har information som du tycker är så viktig att alla borde få ta del av den så kan VIP vara ett bra forum att använda sig av.

Läs mer

Övrigt

  • Digital lösning för enklare kvittohantering
  • Doftmarknadsföring
  • E-handel med Starweb
  • Elgiganten
  • Handlaren sätter in och kunden tar ut – avtal med Re:cash
  • Hotell
  • Telia
  • Kontorsmaterial
  • Personalrekrytering

Läs mer

Rådgivning

Som medlem har du möjlighet att få kostnadsfri juridisk rådgivning inom flera olika områden. Tänk på att använda dig av denna möjlighet om du är osäker inför avtal eller beslut. Det är alltid bättre att tänka efter före.

ARBETSRÄTT

Som medlem har du möjlighet att få kostnadsfri rådgivning och stöd vad gäller tolkning av kollektivavtal och övriga arbetsrättsfrågor. Detta genom ett samarbete med Företagarna. Obs Ingen tidsbegränsning.

PERSONALFRÅGOR

Du kan också få hjälp om du har frågor kring löneuträkningar, arbetstid, semester och uträkning av semesterersättning samt försäkringar på arbetsmarknaden enligt lag och kollektivavtal. Kontakta oss på kansliet om detta:

AFFÄRSJURIDIK

Du får 15 minuters kostnadsfri juridisk rådgivning fyra gånger per år. Du får dessutom en rabatterad timtaxa vid eventuellt behov av att köpa juridiska tjänster. Vår samarbetspartner är en advokatbyrå som har lång erfarenhet inom handeln och även av hyresfrågor.
Bra att veta om du kan gå vidare eller inte i ditt ärende.

HYRESFRÅGOR

Behöver du någon som förhandlar åt dig? Vår samarbetspartner TenantPro, specialist på hyresfrågor, hjälper proaktivt och personligt dig som är kommersiell hyresgäst att sänka din hyra och att minska kostnader som är relaterade till ditt hyresavtal. Som medlem hos oss får du förmånliga priser när du utnyttjar den här hjälpen i förhandlingen.

RÅDGIVNING OCH SUPPORT I MATSÄKERHET

Ska du börja sälja mat eller har du fått en anmärkning vid en livsmedelskontroll? Har du frågor om  vad du behöver göra för att uppfylla lagkraven på livsmedelshygien och egenkontroll?  Vi hjälper dig göra rätt!

SÄKERHETSCHEF

Kontakt gärna vår säkerhetschef Niklas i förebyggande syfte. Ska du till exempel instalera larm, få inspektion av arbetsmiljöverket, bygga om din butik, restaurang eller café eller vill ha tips och råd om hur du kan höja säkerheten - kontakta Niklas. Inga frågor är för stora eller för små.  Kom ihåg - det är bättre att vara förberedd och agera innan de händer något!

Mer information och kontaktuppgifter till samtliga experter/ jurister hittar du som är medlem när du loggar in på hemsidan.

Är du intresserad av denna medlemsförmån men inte medlem, välkommen att kontakta oss på 08-505 970 30 så berättar vi mer.

 

Säker Mat

Nationella branschriktlinjer är branschernas egna beskrivningar av hur företag kan göra för att uppfylla livsmedelslagstiftningens krav. Det finns idag ett femtontal sådana som är accepterade av Livsmedelsverket. "Säker mat i Servicehandeln", framtagen av Convenience Stores Sweden,  vänder sig till mindre butiker och snabbmatsrestauranger.

Från början fanns Säker Mat i Servicehandeln som en spiralinbunden bok. Tack vare uppdateringar är den inte aktuell längre och vi rekommenderar att du som använder appen Get Compliant (läs mer längre ned). 

Har du frågor så kontakta oss gärna på 08-505 970 30 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..

Läs mer

Säkerhet

Tillsammans med Butikerna har vi tagit fram ett förmånligt säkerhetspaket för dig som är medlem, och som väsentligt ökar säkerheten och tryggheten i din butik, restaurang eller café.

Läs mer

Tillstånd och egenkontroll

När du ska starta en ny verksamhet eller förändra en du redan driver är det viktigt att du kontrollerar vilka tillstånd och regler som gäller för din verksamhet och de produkter du vill sälja. Det är ditt ansvar som egenföretagare att känna till och följa.

Om du säljer tobak, folköl, receptfria läkemedel och livsmedel ska du anmäla till rätt myndighet att du säljer dessa varor och att du ansvarar för att du och din personal följer och kontrollerar de lagar och regler som gäller på området och utför egenkontroll på hur det fungerar.

Läs mer

Utbildningar

Som medlem har du möjlighet att delta i olika utbildningar som vi anordnar tillsammans med samarbetspartner/utbildningsföretag. En del utbildningar finns tillgängliga för dig som medlem hela tiden och andra utbildningar är tillfälliga satsningar. Håll dig gärna uppdaterad genom att regelbundet följa informationen här på hemsidan, via Convenience Stores News eller genom nyhetsbrevet VIP.

Läs mer

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40