För våra medlemmar:

I går öppnade kedjan Lifvs

bea 450

I förra numret berättade vi om den obemannade butiken Auto_mat utanför Linköping. Nästa händelse på samma tema är konceptet Lifvs som öppnade sin första enhet i Bålsta i går. Man siktar på totalt mellan 200 och 300 butiker. På bilden ses Daniel Lundh och Bea Garcia som ingår i eldningen för kedjan Lifvs. (Foto: Marcus Månsson)

Det är några år sedan nu som vi först hörde talas om obemannade butiker – och kanske skakade lite på huvudet. Men det är det verkligen ingen som gör längre. Tvärtom.

Så det är inget direkt nytt även om det känns som att det är nu det börjar hända saker. Amazon Go hade problem innan de kunde öppna sin första i USA. I Sverige fick Robert Illijason stänga den butik han öppnade i skånska Viken. Men tekniken utvecklas och investeringsviljan verkar finnas.

Pressbyrån ska öppna obemannade butiker ute på företag. Edvin Johansson i Ekängen utanför Linköping har varit i gång i över tre månader och ska rulla ut sitt franchisekoncept. Närmast på gång är kedjan Lifvs som i går den 12 mars öppnade sin första butik i Bålsta mellan Enköping och Stockholm.

butiken balsta 450


Lifvs har delvis samma affärsidé som Auto_mat. Man fokuserar på lägen där det idag är långt till närmaste butik. Men det finns några väsentliga skillnader. Inte minst den att detta är ett bolag med erfaren ledning och investerare i grunden.

- Vi som är grundare och ägare är seniora entreprenörer med stor erfarenhet av företagsbyggande och startups, säger vd Bea Garcia som tidigare drivit bolag inom digitala verksamheter och media.

Hon berättar att idén dök upp för tre år sedan och att den egenutvecklade tekniska plattformen är stommen

- Lifvs har utvecklats till en obemannad butikskedja men är framför allt ett techbolag.

Just där har vi också en skillnad mot Auto_mat. Här behövs nämligen inget bank-id utan man gör allt med appen som man laddar ner och kopplar till ett betalkort. Man scannar varorna via kassan eller appen som också lämnar viktig information till Lifvs. Kunskap om kunderna att använda vid riktad marknadsföring. Som en kundklubb helt enkelt.


hylla med varor 200hylla med mejeri 200


- Lifvsbutiken är inte heller enbart kompletteringshandel. Vi har visserligen bara 500 artiklar men de är utvalda så att man kan plocka ihop en hel middag. Kunder som sagt ja till att få meddelanden kan se fram emot recept och andra tips, säger Bea Garcia och berättar att säkerheten är oerhört viktig.

- Det gäller allt från matsäkerhet till kameror som identifierar dem som besöker butiken. Om vi märker att någon missbrukar förtroendet är dock första åtgärden att skicka ett trevligt mejl där vi påtalar att personen i fråga nog glömt att betala för sig.


kunder balsta 450


Lifvsbutikerna etableras i kluster om fem-sex och kommer att ha en ansvarig person som kan serva lokalerna och fylla på varor. Den första finns nu på plats i Bålsta och ytterligare lägen i närheten är på gång. Liksom kluster i Skåne, Halland och Dalarna. Målet är upp till 300 butiker runt om i Sverige.

- Vi har identifierat 50 platser hitintills och för diskussioner med fastighetsägare, både kommunala och privata. Det går lika bra i en befintlig lokal som att vi bygger upp en helt ny, säger Bea Garcia och avslutar med att berätta om en annorlunda marknadsföringsinsats.

- Vi ger tillbaka av omsättningen till lokala ideella föreningar.

Här kan du följa Lifvs och bland annat se när den första butiken kom på plats:
https://www.facebook.com/lifvsbutiken/

Missade du artikeln om Auto_mat. Läs den här:
http://gantrack3.com/t/v/3_ODM4NjI2OTAwMg==/

Här kan du läsa om asiatiska Bingbox som ska ha rullat ut 200 butiker i just Asien.
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=cx9iHvqlyuE


Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foton från Lifvs

 

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40