Skip to main content

Philip Morris tar första steget mot att fasa ut cigaretter i Sverige

rmtcwijis224hafveuy0kg

Philip Morris har en vision om en rökfri framtid. Målet är att sluta sälja cigaretter helt. Förra veckan introducerade man en helt ny produktkategori i Sverige, den som kallas heat-not-burn.


Philip Morris har investerat över 60 miljarder kronor i forskning och utveckling av produkter som ska ersätta cigaretter med bättre alternativ. Ett av alternativen är produkter med heat-not-burn-teknologi som värmer tobaken istället för att förbränna den. Eftersom tobaken inte förbränns uppstår ingen rök och därmed heller ingen röklukt eller andrahandsrök. När tobaken värms bildas istället en ånga som utvecklats med ambitionen att efterlikna känslan och smaken av en cigarett. Den mest avancerade heat-not-burn-produkt lanseras under varumärket IQOS.

- Det bästa man kan göra för sin hälsa är att aldrig börja röka. Har man börjat, bör man sluta. För de människor som annars hade fortsatt att röka är det bästa att byta till ett bättre, rökfritt alternativ. Sverige har en lång tradition av att konsumera rökfri tobak i form av snus. Med fler rökfria alternativ kan vi få fler rökare att välja bort cigaretterna, säger Richard Wernemar, Sverigechef på Philip Morris.

Globalt finns IQOS i ungefär 50 länder och växer på samliga marknader där produkten finns. Hittills har cirka 7,3 miljoner människor helt bytt till IQOS och lämnat cigarettrökningen bakom sig.

Richard Wernemar fortsätter:

pms 15 richard


- Sverige är unikt i och med att fler tobaksanvändare använder snus än röktobak. Jag ser det som ett ypperligt utgångsläge att göra Sverige till världens första rökfria land. Att vara med på den här resan är både en utmaning och otroligt spännande. Det är en helt ny produktkategori för oss som vi ska lansera i ett regelverk som har sin politiska klangbotten i röktobak. Men det klarar vi!

Söker du mer information kring IQOS i Sverige: www.iqos.se för information kring kategorin Heat-not-Burn och skadereducering.

  • Skapad