För våra medlemmar:

Gör vad du kan av Kanelbullens dag!

kanelbullen


I morgon, den 4 oktober, är det Kanelbullens dag. En dag då hela Sverige firar ett av de mest älskade bakverken både på arbetsplatser och i hemmen. Och många av de drygt åtta miljoner bullarna som kommer att säljas i morgon, går genom convenience-branschen. Du är väl med och tar din del av kanelbulle-kakan?

Förra året åt 54 procent av svenskarna minst en bulle under kanelbullens dag – och närmare hälften åt mer än en. När kanelbullens dag fyller 20 år på fredag uppskattar branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer att minst 8,3 miljoner bullar kommer ätas.

- Kanelbullens dag är verkligen ett kvitto på hur stark och djupt rotad den svenska fikakulturen är och det är intressant att se att dagen bara fortsätter att växa. Det blir extra tydligt hur mycket vi svenskar gillar att fika, säger Martin Lundell, vd på Sveriges bagare & konditorer.

Det sker många aktiviteter både centralt och lokalt. Kampen om kunden under Kanelbullens dag hårdnar och handlarna söker nya grepp för att marknadsföra sina bullar. Pressbyrån har i år tagit fram en lekfull kampanj där man flirtar med influencerbranschen genom att instifta en ny typ av fluencer - Eyefluencers.

Specialframtagna kontaktlinser med ett kanelbullemotiv är kampanjens hjärta. Ett urval av Pressbyråns anställda blir först ut att bära linserna och kan därmed titulera sig Sveriges första Eyefluencers.

narbild


Elias Jungbäck, som jobbar på Pressbyrån vid Odenplan i Stockholm, är en av dem.

- Kanelbullens dag har blivit som lilla julafton för oss som jobbar i butik. Det är full fart från morgon till kväll med kunder som ska köpa bullar till kollegerna på jobbet, unna sig en luchbulle eller köpa hem bullar till familjens kvällsfika. Det är både hedrande och lite spännande att vara Pressbyråns ansikte utåt i kampanjen. Som en bonus får de som tittar mig djupt i ögonen ett iögonenfallande erbjudande, säger Elias Jungbäck.

Här kan du se en Pressbyråns reklamfilmer inför Kanelbullens dag.
https://youtu.be/YFI1pJkZ5UQ

Att vara aktiv på sociala medier inför den stora dagen, kan löna sig. Kolla till exempel in hur man gör på Gulf i Härnösand: https://www.facebook.com/GulfHarnosand/


Mer än 100 år

Kanelbullens dag instiftades 1999 av Hembakningsrådet för att stimulera hembakning. Många konsumenter tog tillfället i akt att fira på sina arbetsplatser och det blev rusning till landets bagerier, som var oförberedda. Dagen har satt sig som en viktig del av svensk matkultur och är idag ett självklart inslag på många arbetsplatser där arbetsgivaren bjuder personalen på bullar.

Kanelbullen är inte bara populär som bageri- och konditoriprodukt. I en undersökning konstateras att kanelbullar är det självklara valet när svenskarna själva ska baka. Nästan var fjärde svensk uppger att de helst bakar kanelbullar.

Kanelbullens ursprung sträcker sig över 100 år tillbaka i tiden. Efter att Sverige blivit självförsörjande på både vetemjöl och socker i början på 1900-talet började man mer allmänt baka söta vetebröd, något som tidigare varit en lyxvara. Det söta vetebrödet utvecklades så småningom i flera former, storlekar och smaker. Ur det kreativa hantverket uppfanns kanelbullen eller kanelsnäckan som den också kallas i stora delar av landet.

Kanel är för övrigt världens äldsta krydda och ordet kommer från latinets ord för litet rör.

 

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40