För våra medlemmar:

Frågor och svar om nya företagsstödet

Det nya statliga stödet som baseras på tappad omsättning, är helt klart bra för mindre företag.
Storleken på stödet kan variera och du kan söka tidigast 1 juli.
Men det viktiga är att du förbereder dig för att göra det!


Syftet är att stödet ska göra det möjligt för företag att ta sig igenom den akuta krisen och samtidigt underlätta för dem som kan/måste ställa om och anpassa sin verksamhet.

Storleken på stödet kommer att bero på hur stort bortfall av omsättningen ett företag har haft och variera mellan 22,5 och 75 procent av företagets fasta kostnader exklusive lönekostnader för mars och april 2020.

Stödet ska kunna beviljas företag och organisationer som har F-skatt och betalas ut genom Skatteverket. Ett direktstöd av detta slag kan komma de drabbade till del på ett relativt enkelt sätt och kan även användas av dem som har enskild firma.

Ett litet problem är att det bara gäller för mars och april och att förslaget inte kan träda i kraft förrän i juli. Vad du kan göra tills vidare är att se till att ha dina räkenskaper i ordning, dvs månadsboksluten för mars och april.

Vilka kan söka omställningsstöd?
För att kunna ansöka om omställningsstöd ska företaget ha redovisat en omsättning om minst 250 000 kronor under det senaste räkenskapsåret. Omsättningen ska ha minskat med minst 30 procent under mars och april 2020 jämfört med mars och april 2019. Stödet gäller företag som är godkända för F-skatt. Det företag som söker stöd ska intyga på heder och samvete att uppgifterna som de lämnar är korrekta.

Hur ansöker ett företag om omställningsstöd?
När ansökan öppnar kommer företag att kunna söka omställningsstöd via en ny tjänst i Mina sidor på skatteverket.se. När ansökan öppnar publiceras en detaljerad vägledning.
Företaget måste redovisa sina fasta kostnader och en minskning av omsättningen. Det kommer att handla om en jämförelse av bokföringen för mars och april 2019 med mars och april 2020.

Vad menas med fasta kostnader?
Det kan till exempel vara leasingkostnader för en kopiator eller för en bil som används i företaget. Det inkluderar också faktiska hyreskostnader, dock med beaktande av annat stöd som har lämnats under samma period. När regeringen presenterar det färdiga lagförslaget kommer det framgå mer detaljerat vilka kostnader som föreslås omfattas.
OBS! Vi rekommenderar att ni ansöker om detta stöd i stället för det tidigare lanserade hyresstödet där ni måste förhandla med er hyresvärd.

Vem kommer att beräkna de fasta kostnaderna och omsättningstappet?
Företaget kommer att rapportera in i sin ansökan och intyga att uppgifterna är riktiga på heder och samvete. Uppföljande kontroller görs av Skatteverket. Den som rapporterar felaktiga uppgifter kommer att hållas ansvarig för det.

Hur och när kommer pengarna?
Skatteverkets ambition är att kunna betala ut stödet cirka en vecka efter att ansökan kommit in till myndigheten.

Kan företaget behöva betala tillbaka pengar?
Omställningsstödet behöver inte betalas tillbaka eftersom det är ett stöd, inte ett lån eller ett uppskov.

Omfattas egenföretagare?
Ja, det kommer inte finnas någon begränsning till vissa företagsformer eller ett visst antal anställda. Ett krav är att företaget är godkänt för F-skatt.

Omfattas nystartade företag av stödet?
Omsättningstappet kommer att beräknas som skillnaden i omsättning under mars och april 2019 jämfört med mars och april 2020. För att kunna ta del av stödet måste företaget alltså ha haft en omsättning under mars och april 2019.

Regeringen kommer att överlämna förslaget i en extra ändringsbudget och arbetar för att det ska träda i kraft den 1 juli. Man återkommer med mer information om den närmare utformningen av stödet och hur och när man kan ansöka.

Här finns några sidor med bra information:

Företagarna
Skatteverket

Convenience Stores Sweden

c/o Företagarna
106 67 Stockholm
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Besöksadress: Rådmansgatan 40