Skip to main content

Framtidens fast food?

skarmavbild 2022 02 15 kl. 18.26.12

Väntar vid luckan.

Det finns vanliga traditionella fast food-ställen som gatukök och hamburgerrestauranger. Det finns utkörningstjänster som Foodora och Uber Eats. Och så finns Favo som kombinerar detta. Målet är att bli framtidens restaurang med etiskt lagad streetfood som beställs via en app och levereras utan avgift i eldrivna bilar.

Undertecknad valde att besöka en Favo för att riktigt känna in såväl miljö som mat. Tillsammans med kollegan Susanne begav jag mig till enheten i Vasastan i Stockholm. Vi skulle äta på plats men hade laddat ner appen så att beställningen skulle gå smidigt.

Restaurangen ligger i Hagastaden i det nybyggda området mellan Vasastan och nya Karolinska sjukhuset och exteriört såg den fräsch och inbjudande ut. Vi kom dit under lunchtid och det var tämligen fullt i lokalen som hade såväl sittplatser med bord som möjligheter att ståkäka - och så naturligtvis plats för alla som kom för att hämta sina beställningar.

 

menytavlangunilla med telefon

Har man inte beställt innan via appen kan man lätt göra det på plats och betala direkt.

 

Innanför entrén kunde man beställa via en digital menytavla och sedan betala i appen, mycket smidigt. Vi upplevde att det var ett bra utbud och lättnavigerat. Så tog vi plats vid ett bord nära utlämningsluckan, väntade in vår tur och kollade under tiden nyfiket på vad som hände runt omkring oss och ännu mer nyfiket in i produktionsköket när det var vår tur att hämta våra burgare. Innan vi går vidare ska vi säga att det smakade mycket bra, perfekt rosastekta högrevsburgare och goda sötpotatisfrites.

Även om Favo var en ny bekantskap för oss så har företaget funnits i några år. Grundare är Oscar Johansson och Filip Nilsson och historien om affärsidén är den att Oscar tillfälligt bodde på Filips soffa och att de åt väldigt mycket utkörd snabbmat. Oscar, som är medgrundare av hamburgerkedjan Tugg Burgers, hade nyligen sålt densamma och var sugen på att starta något nytt. Mellan tuggorna funderade de på om de kunde hitta på något inom branschen tillsammans.

- Vi satte oss för att skapa ett koncept, och såg egentligen ingen annan väg än att äga hela kedjan från att vi slår egen majonnäs till att vi kör ut med egna chaufförer och äger kundens data. Vi ville utmana jättarna i ett av världens hetaste affärssegment, har Oscar Johansson sagt till nyhetstjänsten Breakit i en intervju.

 

sitter vid bordet

Utbudet på Favo är street kitchen-inspirerat och det finns gott om veganska alternativ.

 

Man pratar idag om ”ghost kitchen” och menar en matleveranstjänst som fungerar likt Foodora men med den väsentliga skillnaden att man lagar sin egen mat. Ghost kitchens är definitivt här för att stanna, men det är naturligtvis viktigt att man väljer rätt ingredienser och inte tummar på kvaliteten om burgarna ska överleva en leverans.

Med en minst sagt stenhård marknad var vapnet alltså att göra allt själva och kapa alla mellanhänder. Starten skedde i Borås, därefter expanderade man till Stockholm. Först på Östermalm och sedan blev det Hägersten och Vasastan. Idag finns man även vid Mall of Scandinavia i Solna. Affärsmodellen innebär att man slår upp lokala enheter, produktionskök, som fungerar som bas för varje område. På menyn finns street food-inspirerad mat som burgare, bowls, buns och tacos. Dessutom har man satsat på veganska alternativ. Leveranserna sker med elbilar och det kostar inget extra att få maten utkörd.

Enligt Breakit marknadsför sig Favo som ett schysstare alternativ än många andra mat-appar och uppger att de ratar gig-ekonomin och flexibla anställningar. 

 

kommer med bricka

I produktionsköket jobbar man för högtryck under lunchen med både utkörningar och mat som hämtas i luckan för att ätas på plats.

 

Pandemin har nog bidragit till att i ännu högre utsträckning, göra Favo till ett framtidsprofilerat koncept. I en intervju på Östermalm.net bekräftade Oscar Johansson att trycket på beställningar ökade tydligt när corona slog till. Där berättade han också att de lagar all mat från grunden; slår sin egen majonnäs, maler köttet och sätter unika smaker. Att man dessutom själva äger den digitala plattformen är en stor fördel.

Vi har nu ätit upp vår mat, fotat och pratat lite med både kunder och personal. Vi känner båda två att vi gärna återvänder. Antingen för att som nu äta på plats, för att hämta eller kanske ännu troligare, få utkört till kontoret. 

Utan djupare analys tror vi oss därför kunna svara svara på frågan i rubriken. Detta med hjälp av vår samlade bedömning byggd på våra upplevelser som kunder och på vår branschinsikt: Det här kommer vi att få se mer av i fast food- och restaurangvärlden!

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

ext

  • Skapad