Oscar nöjd med ”nya” Servicehandelsdagarna

oscar farjestad 450

I söndags och måndags pågick årets Servicehandelsdagar, Axfood Närlivs stora evenemang med mässa, branschfest och kedjemöten. I år med en hel del förändringar och nyheter och vi har därför bett Närlivs-chefen Oscar Sohlberg att svara på några frågor om detta.

Hur fungerade det att vara i Stockholm i stället för Göteborg, och att bara ha en hel dag?
Får oss som arrangör har det fungerat mycket bra och vi har fått många spontana och positiva kommentarer, men vi ska göra en riktig utvärdering och kommer under veckan skicka ut en frågeenkät och be om synpunkter både från leverantörer och kunder.

Hur många utställare och kunder kom till mässan?
Cirka 110 utställare och knappt 1000 besökare.

Hur mycket Axfood-personal var i gång under här dagarna?
Cirka 40 personer.

Hur upplevdes mässan rent allmänt?
Fokus har legat på försäljning och att göra bra affärer. Och med det som tema och utgångspunkt så har det gått riktigt bra. Det blev all time high-försäljning och en ökning med 53 procent mot Göteborg förra året! Mycket tack många besökare men främst tack vara bra erbjudanden från leverantörerna. Både i form av bra priser och nyheter.

festbild scenen 450

Ni hade middag och fest på Globen, eller hur?

Ja och vi har fått jättemycket positiv respons. Allt annat hade i och för sig blivit konstigt med tanke på vår satsning. Allt från gemensam drink med nedräkning inför middagen via superproffsiga egna förmågor som värdpar till kända artister som Martin Stenmarck, Hanna Ferm, Thomas Järvheden och gruppen Duo Jag. Det är onekligen en häftig känsla när nästan alla gäster står upp och sjunger allsång. Vi valde också att minska antalet prisutdelningar från scenen för att öka tempot och underhållningsvärdet.

Ni hade inga föreläsningar/seminarier/workshops i år. Har ni fått kommentarer om att det saknades? Och vad hände under dag 2?
Nej, inget varken jag eller några kollegor har hört något negativt om det, men vi kan inte uttala oss förrän vi fått in alla kundenkäterna. Personligen så tror jag inte att detta varit saknat. Däremot så var det kanske inte optimalt med kedjemöten klockan 9 dag 2 när alla var lite trötta efter festen. Men kunde inte lägga det senare dag på grund av gemensamma resor till hemorterna.

Vi hade dock ett mycket välbesökt Handlarnmöte och Direkten och Emab hade sina årsmöten. Alla kedjorna uppmanades att utse sina bästa butiker eller köpmän innan Servicehandlesdagarna och vi visade bilder på pristagarna rullande på storbild under middagen. Detta som ett sätt att öka tempot på scenen men också för att historiskt så har vinnaren inte alltid haft möjlighet att delta fysiskt. De priser vi delade ut under middagen var till årets leverantör och årets monter eftersom temat var försäljning.

massan cloetta 450

Känns det som att konceptet har kommit för att stanna?

I egenskap av marknadsledare så har vi absolut ambitionen att köra vidare med Servicehandelsdagarna. I vilken skepnad eller format det ska ske måste enkätsvaren från leverantörerna och kunderna få avgöra. Det är ju otroligt viktigt att vi ständigt är under utveckling och tar tillvara målgruppens behov och anpassar oss till deras synpunkter. Att dra ner till en dag från två baserades på starka önskemål från leverantörerna förra året. Att flytta från Göteborg till Stockholm baserades på att vi teoretiskt såg att vi kunde nå fler kunder med Mälardalen som upptagningsområde och att det blev enklare resväg för alla som kom norrifrån.

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foton: AXFOOD NÄRLIVS