Kan den nya tekniken ta oss förbi kortbetalningarna?
Den frågan och många andra belystes på Convenience Stores Swedens inspirationsträff den 28 maj. Där fanns flera aktörer på plats för att beskriva hur ny spännande teknik erbjuder vår bransch snabbare, bättre och billigare lösningar.
Träffen hölls hos Clearon som visade sin nya version av Wavekassan, den första som erbjuder möjligheten att ta emot Swish i kassan via Blippits lösning. Och det var sedan Joachim Samuelsson, vd för Blippit, som berättade om vad som är på gång.
Han beskrev kassan som hjärtat i butiken och berättade att Blippit kopplar appar till densamma. Clearons nya Wavekassa är den första ut i marknaden och Blippits appterminal kommer att möjliggöra en smidigare checkout.
Det är inte så vanligt att man använder app/mobilbetalningar idag. Riksbanken har frågat folk och det visar sig att kontanter står för 13 procent och att i princip resten är kort. Swish och annat är ännu i princip ingenting. Just för att det fortfarande inte är smidigt.
Men det ska alltså Blippit ändra på och eftersom man hälftenägs av Clearon så kommer även kuponghanteringen att vara med. Konsumenten får ett erbjudande i sin app och med ett enda blipp så löser man in alla kuponger och även betalar. Kassan förstår detta och det är ju det som inte Swish gör idag.
- Den här lösningen kan man lägga in i vilken app som helst. Swish är den första men det kommer fler, sa Joachim och poängterade att Wave är först ut men att det kommer flera.
- Vi vill komma ut brett så att Blippit kan ta vilken app som helst, i vilken kassa som helst.
I första generationens appterminal så betalar man med appen. Men meningen är att man även ska kunna betala med kort. Då får vi en appterminal som klarar även betaltjänster. Och här börjar det bli riktigt spännande.
- En checkout i en butik är ju inte bara betalningar utan man vill gärna integrera in fler saker. Alla kedjor som har egna appar kan också få vår lösning i sina system, sa Joachim och nämnde Coop, Ica och Pressbyrån som exempel.
Även Clearons mertjänster som kuponger, Kassagirot med flera ska hanteras i samma blipp. Det går även att göra mycket mer med kupongtjänsterna när man jobbar mot appar. Kunderna ska också kunna klicka hem vilka kuponger/varor man vill ha – lite som i en e-handel.
- Det vi bygger är en ny betalningsinfrastruktur som går bredvid kortsvängen. Därmed kommer vi att förändra en hel del i marknaden. Vi fokuserar initialt på dagligvaru- och servicehandeln i Sverige och Clearons cirka 1000 butiker blir den första utrullningen under slutet av detta år. Se appterminalen som en kortterminal med planer på att kunna ta kort.
Kan därmed kortavgifterna försvinna? Ja i princip om man har en struktur vid sidan av Mastercard och Visa. Så som till exempel Icakortet har idag.
Victor Sandberg, vd för Pej, berättade sedan om hur man går från kontanter via digitala transaktioner till digitala fysiska köpprocesser. Ett exempel kan vara att man under en match på arenan kan ta emot beställningar som är betalda och klara att lämnas ut i pausen.
- Vi riktar oss i första hand mot millenials för vilka tid, upplevelse och teknologi är viktigt. Tillgänglighet och tid är viktigare än priset, sa han och demonstrerade hur Pejs system möjliggör mobil självscanning.
- Man tar helt enkelt en vara och scannar med sin mobil. Är inte produkterna kodade så kan man lägga till dem genom att scanna dem direkt via en bildigenkänningsfunktion. Betalningen går sedan till så att den debiterar kortet eller går via Swish.
Sammanfattningsvis kan man säga att kassan, i detta fall Wave, är hjärtat, att Blippit bygger kopplingarna och att Pej står för de smidiga lösningarna.
Här kan du se en sammanfattande film på knappt fyra minuter från inspirationsträffen.