Cloetta och Leaf går samman!
De svenska konfektyrbolagen Cloetta och Leaf offentliggör idag den 16 december ett samgående. Det nya företaget kommer att ta det väletablerade namnet Cloetta och blir ett ledande svenskt konfektyrbolag med stark bas i Norden, Italien och Nederländerna. I nya Cloetta ingår en portfölj av starka lokala varumärken med en årsomsättning om 5,7 miljarder kronor.
Samgåendet innebär bland annat:
• Stark portfölj av väletablerade och älskade varumärken såsom Kexchoklad, Läkerol, Polly, Ahlgrens bilar, Plopp, Malaco och Cloetta i Skandinavien, Jenkki i Finland, Sperlari och Saila i Italien samt Red Band och Sportlife i Nederländerna.
• Verksamheter som kompletterar varandra väl och som tillsammans skapar en komplett produktportfölj genom kombinationen av Cloettas starka ställning inom choklad med Leafs ledande verksamhet inom sockerkonfektyr.
• Betydande potential för ökat aktieägarvärde genom en stärkt marknadsposition och förbättrade vinstförutsättningar. Samgåendet förväntas omedelbart öka Cloettas vinst per aktie.
• Starkt stöd för samgåendet från Cloettas största aktieägare, AB Malfors Promotor som investerar 545 miljoner kronor i Transaktionens företrädesemission. Resterande andel av företrädesemissionen garanteras av Malfors Promotor och Leafs ägare CVC och Nordic Capital , utan att någon sedvanlig garantiprovision utgår.
• Potentiella synergier om minst 65 miljoner kronor årligen, vilka förväntas uppnås inom två år. I tillägg är Leaf i färd med att slutföra ett omstruktureringsprogram inom bolagets produktionsenheter som förväntas ge ytterligare årliga kostnadsbesparingar om 45 miljoner kronor med full effekt uppnådd under första kvartalet 2012.
• Ledande position i en industri karaktäriserad av stabil vinsttillväxt och starka kassaflöden.