Skip to main content

Sänkta arbetsgivaravgiften för unga gynnar convenience-branschen, men …

Regeringens förslag om sänkt arbetsgivaravgift för 19-23-åringar borde leda till att fler företagare inom convenience och fast food anställer fler unga.
-
Det är mycket positivt även om vi inte förstår varför det ska tidsbegränsas och varför det inte börjar gälla direkt, säger Bengt Hedlund, vd i  Convenience Stores Sweden.

Regeringen föreslår en tillfällig nedsättning med 37 procent av arbetsgivaravgifterna för 19–23-åringar 1 april 2021 till 31 mars 2023. Förslaget aviserades i höstbudgeten och och föreslås träda i kraft den 1 april 2021. Bestämmelserna ska gälla till den 31 mars 2023.

Förslaget innebär en nedsättning med 11,66 procentenheter och en avgiftsnivå om sammantaget 19,76 procent, jämfört med normala 31,42 procent, för de avgifter som betalas på ersättning till personer som vid årets ingång har fyllt 18 men inte 23 år. Nedsättningen föreslås gälla för den del av ersättningen som uppgår till högst 25 000 kronor per kalendermånad.

Nedsättningen innebär sänkt skatt för företagen på cirka 7,5 miljarder kronor 2021, cirka 9 miljarder kronor 2022 och cirka 1,4 miljarder kronor 2023.

- Det är helt rätt tänkt och kan definitivt leda till fler jobb inom vår bransch vilket är bra både för företagarna och ungdomarna. Men varför bara under två år, undrar Bengt Hedlund och påminner om att när det förra gången gjordes en tillfällig sänkning, så förlorade många jobben när avgifterna höjdes igen.

- Dessutom är läget sådant just nu att det är för länge att vänta till 1 april nästa år med de sänkta avgifterna.