Skip to main content

När det som inte får hända händer ...

En medlem som är spelombud råkade i början av maj ut för en riktig rysare. En kund fick in 13 rätt på tipset och kom för att lösa in sin vinst på närmare 300 000 kronor. Då fanns ingen registrering i systemet, trots att kunden hade ett kvitto. Den "mänskliga faktorn" hade varit framme.

Tack vare förbundets spelansvarsförsäkring kom ombudet undan med självrisk och blotta förskräckelsen.

Det som hade hänt var att kundens kupong slogs in, han fick sitt kvitto men kom just då på att han hade plånboken i bilen. Under tiden han var borta var det mycket folk och av någon anledning hade inslaget annullerats.

Kunden gick hem och blev så småningom medveten om att han hade 13 rätt och att vinsten var på närmare 300 000 kronor. Glad i hågen begav han sig till butiken och fick då veta att hans kvitto inte är giltigt.

Vad som utspelades under tiden innan förbundet och försäkringsbolaget kopplades sin kan vi bara ana. Kunden var med rätta upprörd och ombudet naturligtvis rejält orolig för hur det skulle sluta.

Att driva spelbutik och inte ha en spelansvarsförsäkring är helt vansinnigt. Men det är tyvärr många som tar den risken. Svensk Servicehandel & Fast Food har en gruppförsäkring för alla medlemmar som har spel. På så vis har man också fått en väldigt låg premie, det kostar idag inte mer 21 kronor i månaden. Motsvarande försäkring skulle på marknaden kostar betydligt mer.

Slutet gott allting gott. Spelaren fick ut sin vinst och spelombudet kom undan med en självrisk på 10 000 kronor. Du som läser detta och inte har spelansvarsförsäkring – anmäl dig direkt som medlem i Svensk Servicehandel & Fast Food så är problemet löst.