Vi tar tempen på lösgodis-marknaden
My Lilja på Go Banana i Karlskoga, sammanfattar läget på drygt 30 sekunder. Klicka på bilden.
På söndag är det alla Alla Hjärtans Dag, sportlovet är på gång och det är inte långt till påsk. Den närmaste tiden är viktig för försäljning av lösviktsgodis, en viktig kategori i convenience-branschen.
Vi har intervjuat leverantörer, kedjor och handlare som alla tycks vara överens: Vi kommer tillbaka!
Först var det rena störtdykningen, och det dessutom i samband med påsken. Sedan återhämtade det sig, delvis tack vare information om att lösviktsgodis inte var mer farligt än andra öppna livsmedel. Stora volymtapp totalt men många i vår bransch har klarat sig bra eftersom kunderna känner sig trygga hos oss. En viss förskjutning från oinlsagen lösvikt till inslagen.
Många kreativa kedjor och handlare samtidigt förstod vikten av att skapa säkerhet för kunderna. Men som också lyfte fram annat förpackat godis eller gjorde egna färdiga blandningar. Som fortsatte ha väl påfyllt och så säljande att det bara inte gick att motstå. Plockinstinkten är stark hos godsägaren, det ska vi inte bortse från.
I några artiklar i vår nyutgivna tidning kan du läsa om olika branschaktörers utveckling och syn på framtiden.