Godisbanken blev årets vinnare!
Det blev Henrik Almqvist, grundare av Godisbanken, som fick ta emot den årliga utmärkelsen Convenience Retail Awards. Han har skapat en godiskedja i tiden och på bara ett år öppnat fyra butiker i attraktiva lägen samtidigt som företaget lanserat flera andra innovativa nyheter.
Konceptet kan enklast beskrivas med ordet hållbarhet. Enligt Henrik Almqvist är Godisbanken Sveriges mest hållbara godisbutik med mål som är sammansatta av en rad delmål. Med hållbarhet inbyggt i affärsidén blir de här butikerna mer eller mindre unika.
- En del saker kommer kunderna kanske inte att tänka på, som att butikerna använder grön el, att personalens kläder är av ekologisk bomull eller att butiksinredningen är även svensktillverkad. Tydligare blir det att plastpåsar saknas, liksom att det finns ett stort sortiment av godis som i sig självt är hållbart, från schyssta villkor för dem som producerar det, till ekologiska ingredienser.
Men även Godisbankens digitala strategi är en del av hållbarhetsarbetet. Hit hör själv utcheckningen, som är valfri, och att kunder kan välja digitala kvitton.
Vad är hållbart godis? frågar sig då kanske vän av ordning. Den definitionen som Henrik Almqvist och Godisbanken har är att godiset ska vara veganskt, rättvisemärkt, sockerfritt och ekologiskt. Kanske inte allt på en gång. Men ju fler parametrar som är uppfyllda, desto bättre. Idag är 35 procent av det totala sortimentet av detta slag och antalet sådana artiklar uppgår till cirka 400.
I konceptet ingår också traditionell lösvikt av premiumkvalitet, det hållbara, det bästa av stycksaker, barngodis, glass, dricka och snacks samt tobak. Även i det sistnämnda med fokus på det ”gröna”. Det vill säga snus med nikotin men utan tobak.
Personalen rekryteras i första hand från universitet och högskolor där många vill ha extrajobb. Man har sex personer i varje butik, varav en är butikschef. Alla utbildas till specialister inom olika områden.
Butikerna är mellan 150 och 200 kvadratmeter stora och den första öppnades i Mölndals centrum i september 2020. Under årets sista månad duggade nyöppningarna tätt; 10 december i gallerian Nordstan i centrala Göteborg och två dagar senare i köpcentrat Kungsmässan i Kungsbacka. Den 20 maj öppnade man sin första butik i Stockholmsområdet, närmare bestämt i Nacka Forum.
Flera butiker är på gång nu under hösten. Exakt var får vi inte veta nu. Men det antyds att universitetsstäder finns med i planen liksom fler bra citylägen och köpcentrum.
Två andra nyheter inom konceptdelarna hållbart och digitalt kom i slutet av juni. Då lanserades en elbil - sin värdetransport - med vilken man kan erbjuda sitt sortiment utanför de köpcentrum där man har butiker och även på andra ställen. Man har också digitaliserat ytterligare genom att lansera ett mobilspel.
Convenience Retail Awards delades ut i samband med branschdagen Convenience Stores Forum den 25 augusti på Villa Källhagen i Stockholm. Totalt hade 32 personer anmälts till tävlingen och förutom Henrik Almqvist och Godisbanken gick Sara Eliasson och Caroline Jespersen, Källarbacken Hällingsjö samt Maria Cederberg, PLOQ Täby vidare till final. Ett speciellt pris, Convenience Retail Awards of Honour tilldelades Jessika Kristensson, Havsbadskjollan och Little Mama’s i Ängelholm.
På bilden ses Henrik Almqvist, grundare och vd, (till höger) tillsammans med Mikael Wallin, styrelseordförande och partner.