Tekniken förändrar convenience worldwide
Mark Wohltman (till höger) tillsammans med Bengt Hedlund och Susanne Ankarkrans från Convenience Stores Sweden under CSS Store Tour till Berlin.
Teknikens utveckling, i kombination med den globala hållbarhetsfrågan, är det som påverkar hela den internationella convenience-branschen mest framöver.
- Rätt hanterat så ger det många fördelar, säger Mark Wohltman, director NACS Europe och pratar om såväl ”electromobility” som ”unmanned retail”.
Mark Wohltman har en ständigt pågående scanning av världsmarknaden för convenience genom NACS Global Convenience Radar Screen. Där fångar man upp allt man kan och presenterar fortlöpande goda exempel som inspiration. Man har också en stor undersökning i gång - NACS Global Issues Lifecycle Survey.
Om detta och mycket mer berättade han för den del av den svenska convenience-branschen som samlades i Berlin för en månad sedan på CSS Study Tour. Den första frågan var: Hur kan man fånga upp dem som laddar sina bilar? I takt med att elbilarna blir allt fler - och det blir de kunde Mark visa en hel del siffror på - försvinner ju drivmedelsförsäljningen och det som den för med sig på tankstationerna .
Svaret är att anpassa sina anläggningar eller bygga nya. Att locka dit bilförarna med bra utrustning för snabb laddning och samtidigt erbjuda något mer. Det kan låta extremt men ett gym i anslutning till laddstationen är kanske en bra idé.
- Klockrent, menade Mark och visade bilder med inte bara gym utan även mötesrum, lounger och kaffebarer.
- Allt för att locka kunder att stanna och göra något vettigt under laddningstiden.
Annars är det stora ämnet just nu hur avancerad retailteknik möjliggör obemannade eller semi-obemannade butiker. När man pratar om just ”obemannat” är det viktigt att man täcker in flera varianter av relaterade koncept. Så här beskrev Mark Wohltman dem:
- Vending (automater) - litet utrymme och begränsat sortiment
- Drive-trough vending - ingen butiksyta och, begränsat sortiment
- Walk-in vending - se ovan
- Pick-up lockers - där man förbeställer och hämtar upp
- Staffed store - den vanliga traditionella butiken
- Autonomous store - den traditionella butiken med med self check-in och check-out
- Unmanned store - ingen bemanning samt self check-in och check-out
Trenden är tydlig. Obemannande butiker växer anmärkningsvärt mycket i Europa just nu. I den förändringsprocessen ska butiker inte ses som antingen bemannade ellerobemannade, utan som mer eller mindre bemannade. Förändringen kommer att ske gradvis, vilket har olika dimensioner.
Bemannade servicepunkter som exempelvis den traditionella kassan ersätts gradvis med tekniska lösningar som gör dem obemannade. Butikerna kommer att ha såväl obemannade delar som att de är obemannade en del av öppettiden. Man kommer också att bygga ut vendingkoncept samt introducera obemannade pick-up-ställen av förbetalda varor.
- Vi befinner oss mitt en fas där olika former av teknologi tävlar och samverkar och det kommer att förändra vår bransch på inte alltför lång sikt, avslutade Mark Wohltman.
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder från Mark Wohltmans presentation