Hamid säljer service - inte varor

hamid 520

I olika sammanhang återkommer han till orden ”människor” och ”service”. För Hamid Eslami, kundlöftesvärd och affärsman på Shell Välkommen in i Arlöv, är det hela tiden fokus på att ge kunderna det bästa tänkbara bemötandet.

- När de kommer hit och köper sin dricka som är betydligt dyrare än hos grannen Coop, då har vi lyckats, säger han.

Hamid nominerades av St1 till Convenience Retail Awards 2021. Han hade då tidigare fått en intern utmärkelse och nominerats av sin region för att vara en som bidrar med extra mycket till sina kolleger.

”Han är engagerad i Kundlöftesråd och representerar sin region väl. Han har alltid en positiv utstrålning och är konstruktiv i sina synpunkter och arbetar metodiskt och strategiskt. Hamid är en viktig kulturbärare som genom sitt engagemang och sin lösningsorientering är med och skapar en positiv utveckling för kedjan.”

Så stod det bland annat i motiveringen från St 1 och när vi i december besökte honom var han mitt uppe i en inventering. Att han valt att göra denna under dagtid är nog ganska typiskt för hans sätt att se på sin och butikens roll.

- Service och tillgänglighet är viktigt. Självklart ska detta fungera även när vi har öppet.

interior hela butiken 520

Inom en inte för avlägsen framtid ska Shell Arlöv börja förvandlingen till det nya butikskonceptet PLOQ.

Hamid Eslami började sin karriär inom dåvarande Shell 7-Eleven när han pluggade till civilingenjör. Vid slutförd utbildning 2009 valde han att bli franchisetagare. Han var då 26 år och det var finanskris.

- Det var tufft första året på grund av min bristande erfarenhet. Men jag kände ändå att detta passade mig, inte minst själva entreprenörskapet. Teknik och affärer går bra ihop och jag gillade verkligen att jobba med människor på det viset som man gör här.

För tre år sedan kom St1 in i bilden och stationen blev en Shell Välkommen in. Det tyckte Hamid var en spännande förändringen.

- Det handlade ju fortfarande om möten och relationer. Om att sälja service och om att utnyttja den lilla stunden  man har med sina kunder. Att se dem, säger Hamid och hänvisar till de kärnvärden som man har inom kedjan.
- Familjär, Omtänksam, Lustfylld, Kvalitet - FOLK. Och det ska inte bara vara på pappret utan också fungera fullt ut i praktiken.

mackor 520

Med ett riktigt bra kaffe, lockande mackor och bakverk, står sig Shell Välkommen in bra i konkurrensen om kundernas fikainköp.

St1-utmärkelsen som bästa kundlöftesvärd har betytt mycket för Hamid som är med i kundlöftesrådet för IT och ekonomi. Sedan han hörde talas om det nya konceptet PLOQ första gången har han sett fram emot den dagen då det blir hans tur. Vilket inte är så långt borta nu.

- Det är ett fantastiskt fint koncept och jag och mina anställda kommer att göra allt för att utveckla vår station och butik. Vi har redan så mycket bra men nu kommer det att bli ännu bättre.

Vi avslutar med ytterligare några rader ur motiveringen från St1 och önskar Hamid Eslami lycka till.

”Med enastående toppresultat  i både Mystery Shopper och konceptsäkringar finns inga tveksamheter kring den operationella excellensen i denna verksamhet.”

Text och foto:
GUNILLA PIHLBLAD