Möt Direktens vd - Svante Törnqvist

skarmavbild 2022 02 08 kl. 16.50.53

Foto: Direkten

Han gillar verkligen convenience-branschen. Det är främst för att den förändras kontinuerligt och för att man får så snabb respons på det man gör. Han menar att det är viktigt att utvecklas. Dagens butiker behöver hela tiden vara på tårna och justera sin butik och tar man dessutom tar hjälp av ny teknik, så finns det goda förutsättningar att få igång lönsamheten på riktigt. – Målet måste vara att sälja mer till lägre kostnader, det behövs för att ”affärsmodellen servicehandel” ska fungera fullt ut, säger Svante.

Svante föddes i Sandviken, där han bodde sina första trettiotvå år. Han studerade till dataingenjör, men kände aldrig att det var något han brann för och sökte sig istället till jobb inom försäljning. Efter några år blev det flytt till Stockholm och ett jobb på Swedish Match. Innan han började arbeta som kategoriansvarig på Direkten, hann han att plugga två år på Handels samt vara med i en start-up inom mobila beställnings- och betalningslösningar för restaurangbranschen.

I november 2018 tillträdde han posten som vd på Direkten, och han tycker fortfarande att det är lika spännande att vara med och bidra till kedjans utveckling. Han ser med spänning fram emot att det snart kommer att finnas obemannade Direkten-butiker.

När vi ber Svante beskriva Direkten som kedja med några få meningar svarar han:

- Direkten är en kedja som består av ambitiösa småföretagare som valt att gå samman för att bli starkare. Våra butikers goda lokalförankring gör att vi kan erbjuda ett brett utbud av kioskvaror, service och tjänster. Vi har allt från dricka, godis och snus till paket, spel och betaltjänster. Man kan säga att varje butik är expert på sitt eget kvarter och anpassar sitt utbud efter människorna som lever där. Som kedja styr vi några utvalda parametrar som ska vara desamma i alla butiker, men i övrigt har man full frihet att utveckla sin verksamhet efter eget huvud.

Svante är också en engagerad styrelsemedlem i Convenience Stores Sweden. Han menar att det är viktigt att det finns en branschorganisation och gemensamma forum där handeln kan samlas. Convenience-branschen är viktig och rolig att arbeta inom, då den är i en ständig förändring, menar han. Sen går allt inte alltid så fort som man kanske skulle önska, tillägger han.

 

svante fixad

Foto: Gunilla Pihlblad

 

På frågan om hur det har gått för Direkten under pandemin, säger Svante att de allra flesta butikerna har klarat sig riktigt bra, men naturligtvis finns det undantag även hos Direkten. Generellt sett så har butiker med bostadsnära lägen som satsat rejält på varuförsäljning klarat sig allra bäst. Det är många handlare som gjort sina bästa år resultatmässigt under pandemin. Men Direkten har likt andra kedjor även butiker som haft det svårt, butiker med lägen i närheten av kommunikation eller som normalt har många ”kontorskunder” har haft det betydligt kämpigare.

Direkten har gjort sitt bästa för att stötta sina butiker. Kedjan har erbjudit råd och information samt tagit fram bra material för att göra det lättare för sina butiksägare att följa gällande restriktioner. Man har också arbetat med olika subventioner under de här åren och anpassat sina kampanjer. I slutändan så är det dock främst handlarna själva på lokal nivå som har gjort de förändringar som varit nödvändiga. Energi har lagts på att hitta rätt sortiment, se över kostnader och anpassa personalbehovet. Svante menar att det har varit en jobbig tid för handlarna, men också en nyttig erfarenhet.

På frågan om kontanternas vara eller inte vara i samhället, säger Svante att hans tro är att det kommer bli väldigt sällsynt att handel sker med sedlar, de har i hög grad spelat ut sin roll. Han tror även att plastkorten kommer att försvinna på sikt.

– Trots att jag på pappret är rätt gammal, så vet jag inte ens hur dagens kontanter ser ut, sen så gillar jag verkligen inte sedlar alls. Nästa generation vill absolut göra allt med sin smartphone och då duger inte heller betalkorten längre, säger han. Vare sig vi vill det eller inte, så måste vi förhålla oss och anpassa oss till detta.

Utifrån sin roll som vd för Direkten så säger han att dagens butiker, förutom den vanliga kontinuerliga förändringen av sortiment och presentation av varor, behöver ta hjälp av ny teknik för att på riktigt få igång lönsamheten. Av den anledningen kör kedjan snart igång ett antal piloter som kommer ha öppet obemannat vissa tider. Det kommer finnas vanliga självskanningskassor, men kunden ska främst kunna skanna och betala sina varor med mobilen. I vissa fall kommer det vara helt onödigt att ge bort plats åt en extra självskanningskassa, mobilen löser detta mycket effektivare.

– Målet är att sälja mer varor till lägre kostnader, det är vad som krävs för att ”affärsmodellen servicehandel” ska fungera fullt ut, menar Svante.

- I takt med att spelet flyttat ut på nätet har lönsamheten för många av våra butiker gått ner gradvis de senaste femton åren. Det är då viktigt att hitta nya kategorier som kan ta vara på ytan effektivare i syfte att skapa bra intäkter och god lönsamhet. Vi har mycket trafik till våra butiker eftersom vi är väldigt stora på paket, denna trafik är en styrka. Konsten blir då att i lite högre grad konvertera dessa kunder till att även handla varor, säger han. 

TEXT: ANN HEDLUND


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.