Semi-obemanning lyfter butiken

skarmavbild_2022-03-01_kl._17.01.14.png

Det har gått en månad sedan Nära Dej Klässbol började vara tillgänglig för kunderna dygnet runt, det vill säga efter ordinarie öppettider.

- Det har gått långt över förväntan, säger ägarna Weronica Johansson och Viktoria Nygren som nu också ska testa att vara webbutik.

Detta är ett riktigt skolexempel på hur den nya tidens teknik och vanor kan utveckla en butik så att både service och lönsamhet blir bättre. Via sin kedja och leverantör, har butiken i Klässbol fått möjlighet att ansluta sig det Menigo kallar semi-obemannat och som man testar på Nära Dej- och Time-butiker runt om i landet. Samma sortiment, mobilen som kassa och överkomliga kostnader för handlarna.

– Det ska vara ett komplement för att öka tillgänglighet och försäljning. Vi värnar om den goda service som våra butiker ger. Med detta system kan kunden handla när det annars skulle ha varit stängt, utan att tappa bort det lokala och personliga, sa Saif Abdu-Rahman, konceptansvarig på Menigo, i en tidigare artikel i denna tidning.

 

fruktbord

Butiken är medvetet inredd att inte likna traditionella butiker. Många gammaldags interiördetaljer ger lite museikänsla.

 

Värmländska Klässbol är mest känt för sitt linneväveri som bland annat gör dukar till Nobelfesten. Orten ligger 17 kilometer söder om Arvika i en naturskön bygd och butiken har ett ganska stort upptagningsområde, totalt 550 hushåll finns inom den egna och näraliggande mindre orter.

- På sommaren fördubblas försäljningen tack vare sommargäster och turister, säger Weronica och berättar att både hon och Viktoria har en bra bakgrund och matchning för att driva lanthandel.

- Jag har jobbat inom restaurangbranschen i många år och Viktoria har varit kommunal kostchef.

bakskapgronsaksvagcharkkyl

Målsättningen är kunderna alltid ska hitta allt de behöver till sin nästa middag.

 

Mat är så att säga den gemensamma nämnaren och när de för cirka tre år sedan bestämde sig för att tillsammans satsa på att ta över och väcka liv i byns avsomnade lanthandel, kom deras tidigare erfarenheter väl till pass.

Men det var tufft i början. Ett uppsving kom i början av pandemin men planade sedan ut eftersom kunderna beställde matkassar från butiker inne i Arvika. Men de båda kompanjonerna kämpade på och byggde upp sin butik precis så som de själva ville ha den.

- Vår målsättning är att skapa en trevlig miljö, inte så traditionell, och att kunderna alltid ska kunna handla allt till sin nästa måltid hos oss.

 

kund vid kassan

Många kunder handlar både när personalen är på plats och under de obemannade tiderna - under samma dygn.

 

När Weronica och Viktoria fick höra talas om möjligheten att vara med och testa Menigos system med obemannat, tvekade de inte en sekund. Kameror installerades, tekniken infördes via Menigos samarbetspartner Honest Box och kunder informerades.

- Vi bestämde oss för att ha öppet precis som tidigare men att butiken också ska vara öppen även när vi gått hem. Det har visat sig vara en fullträff. Många gillar att handla själva i lugn ro. Andra uppskattar att slippa stressa för att hinna handla. De som missat något och snabbt behöver komplettera kan komma hit när som helst. Ungdomar kan handla efter sin egen dygnsrytm och faktum är att många kommer både när det är öppet med personal och på den obemannade tiden.

Hur går det till rent praktiskt?

– Det är väldigt enkelt. På dörren finns en QR-kod som kunden scannar med sin mobil via bank-id för att öppna dörren. Sedan scannar man produkterna med mobilen och betalar med swish eller kort. Produkter med åldersgräns får vi låsa in eller ta bort, men det är inget större besvär, säger Weronica och Viktoria och berättar att tekniken kostar 1000 kronor per månad.

- Vårt första mål är att täcka den kostnaden samt andra ökade utgifter, till exempel för el. Det andra att vi själva på sikt kan få mer fritid med bibehållen lönsamhet i butiken och skäliga löner för egen del. 

 

skarmavbild 2022 03 01 kl. 17.34.52skarmavbild 2022 03 01 kl. 17.32.26

Systemet är enkelt och säkert. Bättre kan det inte bli.

 

Men allra viktigast är så klart att kunderna gillar nyheten - vilket de uppenbarligen gör om man tittar på försäljningssiffrorna.

- Det har verkligen gått över förväntan och nu börjar vi känna oss säkra på att det inte bara är nyhetens behag. Semi-obemannat är här för att stanna!

Weronica och Viktoria har anmält sitt intresse till Honest Box att få vara med och testa att bli en webbutik. De tror själva att det sättet att handla också hör framtiden till.

 

vow inne i butiken

Två nöjda butiksägare som ser fram emot att få testa webbutik och att kunna bygga beredningskök. Weronica till vänster och Viktoria till höger.

 

Nära Dej Klässbols Lanthandel har på vintern öppet 11-18 måndag till fredag, 11-16 lördag och 12-16 söndag. På sommaren öppnar de tidigare och stänger senare. Men kanske att det nya systemet gör att de behåller samma öppettider och låter ”semi” jobba dessa timmar också. Då har de ju uppnått målet att få mer fritid!

Butiken omsatte 2021 cirka 4,8 miljoner och en stadig ökning har pågått sedan övertagandet. Förutom de egna arbetsinsatserna har Weronica och Viktoria hjälp av en halvtidsanställd med lönebidrag. En mycket värdefull tillgång, menar de.

En annan utvecklingstanke vid sidan om semi-bemanningen är att bygga ett eget beredningskök.

- Med våra respektive bakgrunder finns det mycket att göra. Både egna mackor att sälja direkt men också smörgåstårtor och annat på beställning. Vi saknar matlagningen och förhandlingar pågår med hyresvärden.

Text och foto:
Gunilla Pihlblad


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.