GB Glace - 80 år med glass och glädje
Glass har en plats i de flesta människors hjärtan. Den har funnits med oss länge genom historien, och alla minns vi väl någon ”gammal” favorit från barndomen. En spännande historia och en stor betydelse för glassens utveckling har jubilaren GB Glace, som bildades redan 1942 när Mjölkcentralen tillsammans med Choklad-Thule köpte in Alaska-Glass. Det var också då man tog namnet Glace-Bolaget AB, och företaget drivs idag av samma saker som 1942 – att erbjuda kvalitet, service och att göra den godaste glassen.
GB Glace firar 80 år!
Idag har företaget ungefär 500 anställda fördelade mellan fabriken i Flen, huvudkontoret, de olika fryslagren och säljkontoren. Fabriken i Flen har dock redan sedan femtiotalet varit ett nav för glasstillverkningen i Sverige. Här tillverkas klassiker som Sandwich, Piggelin och 88:an. Fabriken har idag sex produktionslinjer, varav en är strutlinjen (eller rån-linjen) där klassiker som Marabou Daim och TipTop tillverkas.
Glassfabriken i Flen.
Fabriken är den enda i Sverige som tillverkar rån-produkter med det format och den teknologi som kallas Ball Top Cone. Namnet kommer från att struten Marabou Daim ser ut som ett rån med en glassboll på toppen. De glassarna som fabriken tillverkar mest av är Sandwich och Piggelin, och båda firar 50 år i år. Glassfabriken har blivit utnämnd till den bästa i Europa två år i rad, och det är man förstås väldigt stolta över.
Under sextiotalet växer Glace-Bolaget och inviger ett nytt fryslager som rymmer 20 miljoner glasspinnar. Det behövs, nu när de glassälskande svenskarna slipper betala lyxskatt på glass.
En välkänd figur - Clovve.
GB-Gubben (även kallad Glassgubben) som många säkert har sett och känner till, var ursprungligen en figur som hörde till Pajaspinnen som lanserades 1965. Han heter egentligen Clovve och är symbolen för GB Glace. I början av åttiotalet hade han sällskap av Clovina, som är den kvinnliga motsvarigheten till clownen Clovve. Den 16 maj 2010 gifte de sig på Liseberg.
GB-Gubben har ända sedan början varit klädd i en kostym som är randig, och på magen har han alltid burit företagets logotyp. Ränderna på dräkten gick i företagets färger. I början av 1996 blev GB Glace ett helägt dotterbolag till Unilever, och två år senare tog företaget fram en hjärtformad logotyp som ersatte den runda som GB Glace tidigare hade.
Magnum och Lakritspuck.
1982 lanseras Lakritspucken och den blir företagets dittills största succé och slår alla tidigare försäljningsrekord. Tre år senare beslutade Arla att sälja Glace-Bolaget till Unilever, men behöll tio procent av aktierna. När Unilever tog över gjordes en omfattande ombyggnad av fabriken i Flen efterföljt av en nyinvigning. 1992 installeras en ny, högproducerande Magnumlinje i fabriken. Det gjorde att tillverkningen av Magnum på export kunde starta, med Schweiz och Grekland som första länder att få njuta av glassen.
Glasströjan ”Jag älskar glass” tas fram till en kampanj 2001 och blir en succé över hela landet. Samma år lanseras Cornetto Soft i Sverige och visas i Big Brother. 00-talet blev årtiondet då flera av GB Glace gamla klassiker gjorde comeback, bland annat TipTop, Top Hat och Lakritspuck. Dessutom lanserades nya varianter på gamla favoriter, som 88:an Black, 88:an Blue, Nogger Black, Sandwich Lussebulle, Sandwich Stracciatella och Nogger Mint.
Glasskartor från 1987 och 2009.
Under 80 år nu har GB Glace skapat många fina stunder och härliga glassminnen. De flesta har någon relation till alla de glassar som företaget lanserat genom åren. Inför årets säsong släpper man nu sex stycken nya stycksaker. Under hela 2022 kommer GB Glace att fira 80-årsjubileet tillsammans med alla glassälskare, för glass gör väl alla lyckliga. Företagets grundare hade en vision om att sprida glädje genom härlig och välsmakande glass, och det har man ju verkligen lyckats med!