Skip to main content

Delad glassglädje är dubbel glassglädje

Fler glassmärken kan öka försäljningen i hela kategorin. Det tror Mikael Lind, kategorichef på Reitan Convenience Sweden som nu välkomnar en ny glassbox in i 7-Elevens butiker. Däri samsas två varumärken, Triumf Glass och 3 Vänner.

För det första är det en nyhet att det finns mer än ett glassmärke i butikerna. För det andra är det unikt att två glassbolag delar box.

I den lilla boxen, prydd med 7-Elevens färger, återfinns nämligen glassar från Triumf Glass och 3 Vänner som här gått samman vad gäller såväl utrustning som distribution.

Mikael Lind, med bakgrund från dagligvaruhandeln, tycker inte att det är konstigt att man delar box. Tvärtom.

- Vi har analyserat marknaden för att ta reda på hur vi ska kunna sälja mer glass totalt sett. Fler leverantörer och nya smaker är rätta metoden, säger Mikael Lind som inte är rädd för kannibalism.
- Visst kan sådan förekomma, men i mindre utsträckning. Tack vare att 3 Vänner och Nick’s, som finns i TriumfGlass-sortimentet, är stora på sociala medier, så kommer vi att nå nya kundgrupper.

På TriumfGlass är man glada, inte bara över att ”bli vän” med 7-Eleven och 3 Vänner. Man har från och med i år också ett centralt avtal med Reitan där man kompletterar glassutbudet med en mindre box på nästan alla pressbyråer.

- Vi tror stenhårt på samverkan för kategorins utveckling och välmående, säger Magnus Helmersson, kund- affärsutvecklare på Triumf Glass. Ett stort tack till 7-Eleven som tar detta nya tag för kategorin och konsumenten.

Matias Borgblad Ristiniemi på 3 Vänner är också glad och tacksam för möjligheten.

- Ett stort tack till 7-Eleven som tror på oss och ett varmt välkomnande till alla våra vänner för en sommarlång glassförförelse i butik, säger han.

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foto från Triumf Glass