EU:s nya tobaksdirektiv berövar snuskonsumenter rätten till produktinformation

När Europaparlamentet i går röstade ja till EU:s nya Tobaksproduktdirektiv ges Sverige ett fortsatt undantag för produktion och försäljning av snus. I alla andra avseenden kommer det svenska snuset att drabbas av det nya direktivets förbud och begränsningar. Artikel 12 i Tobaksproduktdirektivet medför att det blir förbjudet att skriva ut ingredienser och snussmaker på dosorna.

Joakim Nilsson, kommunikationsdirektör på JTI Sweden, är kritisk till hur det nya Tobaksproduktdirektivet drar undan fötterna för Sveriges rätt att själv få bestämma om vårt snus:

– Direktivets förbud är ett klart ingrepp i den svenska snusmarknaden. I Sverige anser vi att alla konsumenter har en självklar rätt till att göra informerade köp. En tydlig innehållsförteckning måste finnas på alla varor som lyder under svensk livsmedelslagstiftning, däribland snus. Det nya Tobaksproduktdirektivet innebär att svenska snusare nu kommer tvingas köpa snus i blindo, utan någon möjlighet att läsa sig till vad snuset har för smak.

JTI Sweden är även starkt kritiskt till det nya Tobaksproduktdirektivets övriga delar:

• EU:s lagstiftare har redan från början misslyckats med att visa att direktivet kan uppnå de avsedda effekterna. Man har från EU:s sida inte tagit hänsyn till konsekvenserna av hur de nya, oproportionerliga ingreppen i tobaksmarknaden kommer att påverka konkurrens, produktinnovationer och kundernas valmöjligheter.
• Förbud mot vissa ingredienser, exempelvis mentol, kommer inte att leda till att minska andelen rökare utan tvärtom ge smugglare ökade möjligheter att erbjuda produkter som produceras helt utan reglering och översyn.
• Överdrivet stora hälsovarningar (65 % av cigarettpaketen och 30 % av snusdosorna) kommer inte heller att leda till att öka allmänhetens medvetenhet om hälsorisker.

– EU:s nya Tobaksproduktdirektiv har präglats av en förhastad lagstiftningsprocess med förslag som är illa avvägda och som kommer att få negativa konsekvenser för medlemsländerna, avslutar Joakim Nilsson.

Svensk Servicehandel & Fast Foods vd Bengt Hedlund anser att det är ytterst märkligt att snusdosorna inte ska ha information på dosorna.

- Att gömma produkter och att skrämma konsumenten med större varningstexter angriper inte behoven utan bara symptomen. Det har vi för länge sedan förstått i alla andra sammanhang, men inte när det gäller tobak där det tydligen är okej att lagstifta om åtgärder som inte har någon bevisad effekt. Dessutom är det märkligt att konsumentupplysning i form av innehållsdeklaration tydligen inte är viktigt när det gäller tobak, men i ALLA andra sammanhang.

- Vill politikerna minska tobaksanvändningen så krävs helt andra metoder såsom information och påverkan i sociala sammanhang där behoven oftast startar, säger Bengt Hedlund.