Skip to main content

Debatten om restaurangmomsen har hamnat på fel meny

 450

Allt talar för att den sänkta restaurangmomsen skapat fler arbetstillfällen. Framför allt för ungdomar. Men argumenten från "motståndarhåll" gör att debatten spårar ut, att man vill få det till att det är restaurangägarna som är vinnarna. Det handlar inte om vare sig räkmackor eller hamburgare. Det handlar om fler jobb, att färre slipper lägga ner och i slutänden om rättvisa.

Läs debattartikel av Svensk Servicehandel & Fast Foods vd Bengt Hedlund i det nytryckta numret av Servicehandlaren.

Det har sällan varit en så tydlig effekt av en reform. Såväl SCB:s som Konjunkturinstitutets statistik visar att antalet helårsanställningar i branschen ökat med cirka 10 500. Under första halvåret 2013 ökade de utbetalda lönesummorna i restaurangbranschen med 7,5 procent jämfört med 2,1 procent för hela den privata arbetsmarknaden. Rensat för löneökningar motsvarar det cirka 4 500 nya jobb i hotell- och restaurangbranschen. Detta ska adderas till de cirka 6000 nya jobb som skapades under momssänkningens första år 2012. Restaurangbranschen har levererat tusentals nya jobb sedan momsen sänktes. Branschen fortsatte även under 2013 att växa och anställa, trots den svaga konjunkturen.

Även antalet konkurser har minskat sedan momssänkningen. Och färre konkurser innebär naturligtvis fler räddade jobb.

Momsen ses som den viktigaste frågan i restaurangbranschen just nu och vi är många aktörer, bland annat Visita och Sveriges bagare & konditorer, som på olika sätt vill föra fram fakta. Vi är oroliga för vad som kan hända om det blir en ny regering eftersom Socialdemokraterna föreslagit höjd moms på restaurangmat och höjda arbetsgivaravgifter för unga upp till 26 år i sin budgetmotion för 2014.

Om det vore val idag så skulle fyra av partierna behålla den sänkta momsen: Moderaterna, Centern, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Socialdemokraterna, Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet skulle höja den. Först skämtades det om
"räkmackor" och under det senaste halvåret har socialdemokraterna på den retoriska menyn talat om hamburgare. Att man "hellre lägger pengar på skolan än på att subventionera hamburgare". På så vis målar man in sig i ett hörn och får svårt att backa – även om det kommer fram fakta som visar att den sänkta momsen är totalt sett en lyckad satsning. Fast man kan ju alltid hoppas. Om Anders Borg kan backa om studiebidragen, kanske Magdalena Andersson kan göra detsamma med momsen.

I vår värld har det aldrig handlat om att sänka priserna för att konsumenterna ska få billigare mat. Det handlar om att skapa jobb och om att ha råd att anställa mer folk. Om det kostar mindre blir personaltätheten större vilket och leder till ökad service som i sin tur gynnar såväl branschen som konsumenterna.

Det finns också en praktisk aspekt i det här. Tidigare hade framför allt snabbmatsrestaurangerna en situation där de måste fråga kunden om maten skulle ätas på plats eller tas med. Hög eller låg moms. Olika priser. Krångligt och säkert inte alltid rättvisande. Naturligtvis är det mycket enklare och mera rättvist nu när det samma momssats oavsett var maten äts.

Det är svårt att se några negativa effekter av den lägre momsen. Visst, det kostar pengar, men som alltid måste man väga för och emot. Ungdomsarbetslösheten är ett av de absolut största samhällsproblemen, en tickande bomb som man måste prioritera i de politiska och ekonomiska ställningstagandena. Därför är det dubbelt oroväckande när de som vill höja restaurangmomsen igen, också vill ta bort den halverade arbetsgivaravgiften för dem som anställer ungdomar under 25 år.

Det blev ett väldigt hallå när Max vd Richard Bergfors gick ut internt och pratade om vad som kan bli följden av ett regeringsskifte. Men jag tror att det är just prata vi måste göra. I första hand med våra politiker som håller den för oss så viktiga frågan i sina händer. Alla vi som har möjlighet bör därför lyfta fram fakta och berätta hur det ser ut. Vi kan bara hoppas att sakliga argument och förnuft i största allmänhet räddar oss från ett scenario där fler konkurser och högre arbetslöshet skulle vara ett faktum. Det är företag och inte politiker som skapar sysselsättning. Blir det dyrare att anställa ungdomar så kommer ungdomsarbetslösheten att öka, inte minska.

Svensk Servicehandel & Fast Food kommer att finnas med under Almedalsveckan och bland annat anordna ett seminarium i ämnet.