Försiktig inledning på 2014 för servicehandeln
Svensk Servicehandel & Fast Food och HUI Research presenterar Servicehandelsindex för första kvartalet 2014.
Servicehandeln inledde 2014 med försiktig tillväxt. Under det första kvartalet 2014 ökade försäljningen med 0,1 procent. Därmed ansluter servicehandeln till dagligvaruhandeln, som även den hade en svag tillväxt under första kvartalet. Positivt är att servicehandlarnas framtidstro ligger över det historiska medelvärdet, vilket talar för starkare försäljning under kommande månader.
Fast Foods positiva trend bröts
Fast Foods positiva trend bröts under första kvartalet 2014. Försäljningen i delbranschen minskade med 0,2 procent. Delbranscherna med starkast tillväxt var Café och Spel & Tobak som ökade försäljningen med 4,7 respektive 0,8 procent. Sämre gick det för Minilivs och Trafikbutiker vars försäljning minskade med 4,3 respektive 0,3 procent.
– Inledningen på 2014 blev trög för servicehandeln. Caféerna agerar fortsatt draglok med fina tillväxttal. Tyvärr lyckades inte Fast Food fullfölja den positiva utvecklingen från förra året, säger Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel & Fast Food.
Servicehandlarna tror på försäljningsökning
Servicehandlarnas framtidstro ligger nu på 30, vilket innebär en övervikt om 30 procent för optimisterna över pessimisterna. Framtidstron ligger därmed över det historiska medelvärdet på 25 procent. Kedjeaktörerna är fortsatt mer optimistiska än de enskilda handlarna. Framtidstron för kedjeaktörerna uppgick till 44 procent medan framtidstron för de enskilda handlarna uppgick till 17 procent.
– Trots den svaga inledningen på 2014 bedömer vi att försäljningen i servicehandeln kommer att öka under året. Hushållen är köpstarka och konsumentförtroendet ligger kvar på stabila nivåer. Detta tillsammans med en stark optimism hos servicehandlarna bäddar för ökad försäljning under året, säger Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel & Fast Food.
Ladda ner rapporten här: http://www.hui.se/nyheter/servicehandelsindex-april-2014