Hur ska vi kunna bedriva ansvarsfull tobakspolitik utan att gynna den svarta marknaden?

För fjärde året i rad anordnar Svensk Servicehandel & Fast Food ett seminarium under Almedalsveckan i Visby om tobakssmuggling, skatter, regler och ekonomisk brottslighet.

- Vi återkommer eftersom problemet är så stort i så många grupperingar och sammanhang. Almedalen är ett bra tillfälle att få politiker att lyssna, säger branschorganisationens vd Bengt Hedlund.

Skattehöjningar och förslag om att gömma undan cigaretter i omärkta förpackningar bakom lås och bom sägs syfta till minskad försäljning och förbättrad folkhälsa. Istället riskerar det att leda till ökad smuggling som försvårar för våra handlare och göder den organiserade brottsligheten. Hur ska vi kunna bedriva en ansvarsfull tobakspolitik utan att gynna den svarta marknaden?

- Vi jobbar fortlöpande med frågorna eftersom dagens situation är ett stort samhällsproblem. Såväl staten och medborgarna som butiksägarna drabbas, säger Bengt Hedlund och förklarar syftet med seminariet.

- Vi vill vaccinera mot skattehöjningar och regelförändringar som skulle leda till ökad smuggling. Vår debatt ska därför landa i ett antal skarpa förslag på sådant som borde göras och sådant som måste undvikas.

Den olagliga handeln med tobak i Sverige innebär knappt 1,5 miljarder kronor i skatteförluster varje år. Lönsamheten är hög men straffen och riskerna låga.

- Vi har inget emot skattehöjningar. Men de får inte vara dramatiska, då ökar i stället smugglingen.

Seminariet som är öppet för allmänheten hålls i Företagarnas hus på Hästgatan 1 i Visby den 3 juli klockan 15.00. Deltagare, förutom Bengt Hedlund, är tobakssamordnare Håkan Gustafsson på Polisen i Malmö, Mangnus Carlsson, vd i Reitan Convenience Sweden (Pressbyrån och 7-Eleven) samt politikerna Tommy Waidelich (s) och Caroline Sczyber (kd).