Årets julklapp viktig för butikernas överlevnad
Idag har HUI presenterat årets julklapp och mediaintresset är som vanligt stort. Butikerna tycker att det är ett bra val på flera sätt men att det mest intressanta just nu är den positiva julhandelsprognosen som offentliggjordes samtidigt.
- Den ger hopp i en tid när många oroar sig för vad regeringens budget kan ställa till med, säger Bengt Hedlund, vd i Butikerna och Svensk Servicehandel & Fast Food.
Prognosen för julmånaden decembers försäljning är en omsättning på 68 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 2,5 procent jämfört med december förra året.
- Det behövs omsättning i handeln och det är viktigt att försäljningen ökar, både nu och framöver. Höjda arbetsgivaravgifter för unga kommer att drastiskt minska lönsamheten, vilket i sin tur leder till färre arbetstillfällen. Ett samhällsproblem helt enkelt, säger Bengt Hedlund.
Butikerna tycker att HUI gjort ett bra val med aktivitetsarmbandet som Årets Julklapp. Inte minst för att det ligger i tiden såväl vad gäller hälsoinriktningen som elektronikintresset. Elektronikhandeln är också den bransch som framställs som årets vinnare i julhandelsprognosen.
- Vi tycker också att det är bra initiativ när olika branscher utser egna varianter av årets julklapp. Det skapar intresse för fler produkter i olika kategorier, avslutar Bengt Hedlund.
Exempel på "alternativa Årets Julklapp" är kapselmaskinen för kaffe, slow cooker-maskin, videostreamingtjänster, välgörenhetsdonation, löparskor och showbiljett på Ticnet.