Goda glassnyheter

Glassnyheter

Med sedvanlig kreativitet har de stora glassproducenterna skapat nyheter att locka hugade spekulanter med. Som en liten röd löper viljan att förbättra utbudet för olika intoleranser samt att ha ett eller flera ekologiska alternativ. Börja sälja styckesaker tidigt, är ett kort och entydigt råd till alla som säljer glass!

GB Glace har inte bara nio goda nyheter. Man har även nöjet att fira "gubbens" 50-årsdag. Vilket man naturligtvis gör under hela året.

- Årets glassar innehåller smaker såsom choklad, hallon, kaffe, jordnötssmör, citrus och yoghurt. Att kakaon i flera av våra nyheter är Rainforest Alliance-certifierad är vi så klart extra stolta över, säger Dominika Hagborg, marknadschef på GB Glace.

Årets Magnum-nyheter är Magnum Pink Raspberry, Magnum Black Espresso och Magnum Yoghurt Fresh. Den förstnämnda är hallonglass med dito sås och med ett rosa lager med choklad, den andra vaniljglass med kaffesås täckt med mörk choklad. Den tredje är yoghurtglass med hallonsås och överdrag av mörk choklad.

Vidare har vi Cornetto Peanut Butter, Daimstrut Chocolate och Marabous Schweizernöt på pinne. För laktos- och glutenintoleranta finns R_ICE, en strut med vaniljsrisglass och chokladrippel omsluten av en glutenfri majsvåfffla och täckt med choklad. Den är 100 procent vegetabilisk, mjölk- laktos, soja- och glutenfri – och hör och häpna: god. Den har tidigare funnits inom beställningssortimentet men är från och med i år med på kartan.

Calippo Shots smakar söt cola och syrlig citron och Ben & Jerry's lanserar kanelbullen 2.0 med nyheten Cinnamon Buns – kanelbulleglass extra allt.

Triumf Glass fortsätter att utveckla samarbetet med Nestlé & Fazer och lanserar nyheten Tutti Frutti! Det är en fruktig isglass med tydlig smak av det välkända godiset. I mitten av glassen finns en insprängd stjärna av laktosfri vaniljgräddglass.

- Varumärket Tutti Frutti har hög varumärkeskännedom i Sverige så detta kommer bli en riktig succélansering, säger Martin Hesselgren, marknadschef på Triumf Glass."

Struten Triumf Zero beskrivs som en "spännande innovation" inom stycksakskategorin: chokladglass i våffla, utan tillsatt socker.

- Den tror vi mycket på! Det finns en stor grupp individer som av olika anledningar vill reducera sitt sockerintag, säger Martin Hesselgren och berättar att man ser en ökad efterfrågan runt kokos generellt.

- Därför lanserar vi två kokosglassar. Triumf Kokos är kokosglass med choklad och rostade kokosflingor. OkoBay är en törstsläckare för hälsomedvetna med kokosvatten och ananasjuice som en läskande isglass.

Nytt för i år är också Triumf Glass ekologiska satsning med pinnglassen Ekologisk Triumf. Man har utgått från lokala råvaror med bland annat färsk ekologisk grädde från Falköpings Mejeri.

- Vi ser en stark efterfrågan på ekologiska artiklar inom glasskategorin och som helhetsleverantör vill vi erbjuda våra kunder och konsumenter ett ekologiskt alternativ.

Slutligen tar vi en titt på Siaglass-nyheterna där Smoothis är en sorbetglass med bana och jordgubbsjuice. Nötkrokant är en chokladgräddglass med nötkrokantöverdrag, mycket påminnande om 88:an. Päronstrut är glass med päronsmak och päronsylt, toppad med ljus choklad i bakat rån.

Vidare har vi Meringue Lemoncurd, glass med lemoncurd och maränger i bakat rån. Två nya "popar" är Hallonpop och Colapop, namnen talar för sig själva. Slutligen Villgot, ekologisk glass med vaniljsmak.