Kuponginlösen spanade in i framtiden
Med rubriken ”Framtiden är inte vad den brukade vara…” bjöd Kuponginlösen den 13 april in handelns representanter till en förmiddag med trendspaning. Bland annat presenterade man en ny undersökning som visar att konsumenterna tycker om rabattkuponger och att försäljningen i genomsnitt ökar med 30 procent för varor med kupong.
Programmet var imponerande och effektivt. Därför var vd Pontus Ellefsson kortfattad i sin inledning där han tittade framåt genom att titta bakåt. Moderatorn var Göran Adlén, trendanalytiker, författare och en av Sveriges mest eftertraktade föreläsare. Han knöt ihop talarnas budskap och förde programmet framåt till avslutningen som var hans eget bidrag i framtidsspaningen.
Först ut var Ingvar Ryggesjö från Swebus som berättade om reklamationshantering via mobilen och Twitter. Nästa man var en kvinna, närmare bestämt Karolina Magnusson från Pierre Robert där man genomfört en garantikampanj på underkläder.
Martin Hellgren från Smartson pratade om konsumenttester och så kallad sharevertising och punktade upp hur man ska få kunderna att engagera sig i ens produkter:
1. Upptäcka
2. Sprida
3. Inspireras
4. Hämta
5. Prova
6. Återkoppla
HUI har under hösten 2010 genomfört en studie i 18 livsmedelsbutiker i syfte att utvärdera kupongens betydelse för försäljningen. Om detta berättade Lena Larsson och Henrik Vestin från Handels Utredningsinstitut, HUI.
- Försäljningsökningen för de varor som kompletteras med en kupong är kraftig och beror sannolikt på att hushållen är prismedvetna och tycker om rabatt, men också på att kupongen kan ge en anledning för konsumenten att stanna upp på sin vanliga butiksrunda och testa en ny vara, sa Henrik Vestin.
Analysen visade att försäljningen ökar i genomsnitt med 30 procent för de varor där kuponger finns bredvid varan. Experimentet visar också att storleken på rabatten är av lägre betydelse. Det viktiga är att konsumenten får en rabatt.
Mischa Moszkowicz från Reitan Servicehandel delgav sedan åhörarna information om hur Pressbyrån jobbar med mobila kuponger och incheckning – om bolagets digitala strategi. Och Patrik Jaldevik från Klirr berättade om Scans satsning på en digital julkalender.
Göran Adléns varnade oss för 90-talisterna som han kallar ”de digitala infödingarna” eftersom de är den första riktiga internetgenerationen.
- Var trovärdig. Våga, älska och spring, var hans avslutade ord.