Vi dricker vatten som aldrig förr
Den årliga skattningen av den svenska dryckesmarknaden, som Delfi Marknadspartner gör på uppdrag av Sveriges Bryggerier, är nu klar. I denna kan vi konstatera att det fortsatt är vattensegmentet som har den starkaste volymtillväxten 2014.
Den totala konsumtionen av bryggeriernas stilla- och kolsyrade vatten gick från drygt 225 till nästan 238 miljoner liter 2014, vilket motsvarar omkring tjugofyra och en halv liter per person. I procent innebär det att konsumtionen av bryggeriernas vatten ökade med 4,4 procent under 2014. Starkast procentuella tillväxten ser vi för stilla vatten som ökade med 20 procent, om än från en betydligt mindre bas än kolsyrat vatten.
Bakgrunden till vattnets starka utveckling de senaste åren ser vi bland annat i den rådande hälsotrenden där man gärna väljer mindre söta dryckesalternativ. Vi ser också mer konsumtion utanför hemmet, där man vill dricka hälsosamt "här och nu" och där man också kan tänka sig att de signaler man vill sända ut till sin omgivning (jag-är-en-hälsosam-och-medveten-person) kan spela in. En mindre del kan även ha att göra med debatten om vattenkvalitet till följd av problem inom vissa regioner i Sverige under det gångna året.
Det konsumtionsmässigt största segmentet är annars kolsyrad läsk och lättcider. Totalmarknadsskattningen för 2014 ger en konsumtion på ca 642 miljoner liter (+1,4%), vilket motsvarar ungefär 1,3 liter per person och vecka. Här har vi sett lyckosamma lanseringar inom läsksegmentet som lyfter fram läskedryck med mindre socker och naturliga fruktsmaker.
Mer siffror från Delfis totalmarknadsskattning presenteras på Sveriges bryggeriers hemsida, men ni är annars alltid välkomna att kontakta oss på Delfi om ni har frågor.