Vi säljer tid!
Ett kännetecken för convenience-butikerna är de generösa öppettiderna och den personliga servicen.
- Vi finns där folk rör sig och säljer inte bara varor och tjänster. Vi säljer tid, säger Bengt Hedlund, vd i Svensk Servicehandel & Fast Food.
Från början var öppethållandet convenience-branschens främsta konkurrensmedel. Men i takt med att även andra branscher utökade sina öppettider, flyttades fokus till att erbjuda produktkategorier och tjänster som var mer eller mindre unika. Såväl öppettiderna som äta nu-produkter och många tjänster är fortfarande viktiga indragare i våra butiker.
- Vi gör det bekvämt och enkelt för konsumenterna. Vi har det de behöver direkt och finns där de rör sig.
Tiden är en bristvara för många som uppskattar att det går lätt och snabbt att handla. 7/24-samhället breder ut sig. Mobilitet, bredband och molnet gör att människor jobbar i princip när som helst på dygnet – varifrån som helst.
Varje dag, året runt, besöker 21 procent av Sveriges befolkning convenience-branschen. Det betyder att cirka två miljoner människor varje dag handlar i en kioskbutik, på en bensinstation eller i en minilivsbutik.
- Öppettiderna är generösa och vi vet att drygt 300 butiker idag har dygnet runt-öppet, avslutar Bengt Hedlund.