Hamburgerkedjorna lyfte snabbmaten 2010
2010 var ett besvärligt år för delar av restaurangbranschen. Bäst lyckades kaféer, snabbmat och uppgraderad snabbmat, s.k. casual dining/fast casual. Kaféerna ökade cirka 4 procent och snabbmatskedjorna runt 2,5 procent under 2010, enligt Delfi Fastfoodguide, som är den enda heltäckande kartläggningen av kaféer och snabbmat inom restaurangbranschen. Den totala ökningen för alla kategorier av snabbmat beräknas ha uppgått till 1,2 procent.
Noteras bör också att kedjorna klarade sig bäst bland snabbmatsaktörerna och att ökningen främst beror på utvecklingen bland de tre stora hamburgerkedjorna. Delfi Fastfoodguide uppger att hamburgerkedjorna ökade 4,6 procent och står för över 50 procent av omsättningen i de kartlagda snabbmatskedjorna. Särklassigt störst är McDonald´s med 4 580 Mkr följt av Max med 1 256 Mkr i försäljning 2010. Den största ökningen i kategorin uppgraderad snabbmat hade O’Learys med över 14 procent ökning till 544 Mkr. Samtliga försäljningssiffror i restaurangbranschen bör dock tolkas med en viss försiktighet mot bakgrund av kraven på plomberade kassaregister som bl a har lett till att svarta pengar har förvandlats till vita i vissa företag.
Delfi Fastfoodguide har också behandlat de sju största restauranggrossisterna, vars försäljning 2010 steg med 2,7 procent till 19 592 Mkr. Den största grossisten Servera ökade sin försäljning med nära 5 procent, men försämrade sitt resultat med 93 Mkr. Menigo Foodservice, som är den näst största restauranggrossisten, tappade en halv procent i försäljning men förbättrade sitt resultat med 114 Mkr till plus 21 Mkr.