Applegreen blev 2016 års International Convenience Retail Award
Applegreen vann ”NACS Insight 2016 International Convenience Retailer of the Year Award” for sitt nya koncept M1 Lisburn Motorway Service Area på Nordirland. Priset delades ut under NACS Insight Convenience Summit Europe i London på årets International Convenience Retailer Awards-gala.
Applegreens nya M1 Lisburn är den första i sitt slag. Ytan är 4 800 kvadratmeter och har sittplatser för 300 personer. Anläggningen ligger vid en starkt trafikerad turistväg från Belfast City och, med väl tilltagen bussparkering. Den övre våningen är inredd som en lugn oas med bekväma sittplatser. Här finns bland annat en loungeavdelning med mötesrum, fritt wifi och laddningsmöjligheter.
Måltidslösningar har fått ett starkt fokus och på Applegreen M1 Lisburn finns det sex foodservice-möjligheter: Chopstix Noodle Bar, Subway, Burger King, det populära brittiska bageriet Greggs och Applegreens eget Bakewell-koncept med hög kvalitet. Bakewell står för ”Eat Smart”-produkter, med fokus på naturliga råvaror utan tillsatser och konserveringsmedel. Anläggningen innehåller också en ny Lavazza Coffee Bar, ett koncept som utvecklats tillsammans med partnerföretaget Lavazza.
Konkurrensen om årets Convenience Retailer of the Year Award var tuff, med sex extraordinära företag - två från Irland, två från Storbritannien samt ett var från Norge och Sverige. Juryn menade att Applegreens nya M1 Lisburn-etablering visar ett effektivt utnyttjande av yta, tillsammans med en storartad blandning egna och andras varumärken.
International Convenience Retail Sustainability Award är en annan utmärkelse som gick till Marks & Spencer medan European Technology Implementation Award tilldelades S-Group.
Det var nu tredje året som NACS Insight Convenience Summit – Europe samlade convenience- och bensinaktörer från hela världen för att diskutera nya idéer och få nya affärskontakter. Årets event började i Stockholm den 5 juni och slutade sex dagar senare i Dublin. Däremellan var man också i London.