Premiär idag för Max nya restaurangkoncept – och i sommar öppnar man världens första vegetariska Max!
Idag klockan 11 öppnades dörrarna till Max vid Ikea i Umeå. Det är hamburgerkedjans första restaurang med ett helt nytt koncept och modellen för framtida Maxrestauranger. Kvalitet och miljö har varit ledord i utvecklingsarbetet med målet att skapa en helt ny restaurangupplevelse. Bakom arkitektur och design står Wingårdhs. Samtidigt planerar man för öppnandet av världens första vegetariska Max. Visserligen tillfälligt, men ändå ...
– Det känns fantastiskt roligt att äntligen få visa upp Max nya restaurangkoncept. För gästerna kommer de nya restaurangerna att bli en helt ny upplevelse, mer ombonat och med smidigare flöden. Just i år är det 40 år sedan vi öppnade vår första Umeårestaurang, så det känns extra kul att premiären blir här, säger Christoffer Bergfors, Max Sverigechef.
Tidigare i år femdubblade Max utbudet av vegetariska alternativ genom lanseringen av Green-familjen. Dessutom tar man nästa steg i omställningen mot en mer klimatsmart meny och öppnar en helt vegetarisk restaurang på musikfestivalen Way Out West i Göteborg 11-13 augusti.
– Lanseringen av Green-familjen är vår största succé någonsin, men vi nöjer oss inte med det. Nu tar vi nästa steg för att ännu fler ska upptäcka hur goda vegoburgare kan vara. För oss känns det självklart att göra det tillsammans med Way Out West, en annan organisation som är bäst i klassen när det gäller hållbarhet och som tidigt ställde om till helt vegetariskt, säger Christoffer Bergfors.
Max kommer att bygga upp en fullskalig restaurang i anslutning till Björngårdsvillan mitt i Slottsskogen 11-13 augusti. På menyn står Green-familjen, som består av BBQ Sandwich som är vegan, Greenburgare, Halloumiburgare, Crispy Mexican burgare och Halloumisallad. Självklart kommer det också att serveras Crispy Fries och andra vegetariska tillbehör.
Max var först i världen år 2008 med att klimatmärka sin meny och man klimatkompenserar hela produktionskedjan - från jord till bord - genom trädplantering i Afrika. Företaget har sex år på rad blivit branschbäst på hållbarhet enligt Sustainable Brand Index och lanseringen av Green-familjen fick nyligen pris för ”Årets insats inom hållbart varumärkesbyggande".