Skip to main content

Kontantlösa betalningar växer hos 7-Eleven och Pressbyrån

7-Eleven och Pressbyrån kan nu som första kedjor inom convenience erbjuda kunderna kontantlösa betalningar genom NFC-teknik. Antalet användare av tjänsten ökar stadigt och finns inom kort i samtliga butiker.

NFC-tekniken går ut på att kunden exempelvis har ett bankkort eller telefon med inbyggd radioantenn. Som nu kan kommunicera med butikens betalterminaler på ett snabbt, enkelt och säkert sätt. Kunden godkänner sitt köp genom att hålla kortet mot NFC symbolen på terminalen, är beloppet över 200 kronor så godkänner man köpet via sin pinkod, är beloppet under 200 kronor så godkänds det utan pin. Snabbt, enkelt och säkert.

– För oss som säljer bekvämlighet är det viktigt att erbjuda lösningar som underlättar för våra kunder och snabbar på betalprocessen. Kan vi kapa tid på ett enkelt sätt upplevs hela köpprocessen bättre, säger Gustav Almqvist, IT-Chef på Reitan Convenience Sweden AB.

– Det sker mycket inom just betallösningar och det är något vi givetvis följer med stort intresse. Exakt vad framtidens betallösningar kommer att vara återstår att se men vi strävar efter att alltid ligga i framkant, säger Gustav Almqvist.

Systemet introducerades i butikerna med start i september i år och installationen har skett i etapper. Idag väljer cirka 2000 kunder per dag att betala via NFC, med ett stadigt ökande antal köp per dag.