Skip to main content

VR-glasögonen är Årets Julklapp 2016

vrglasogon

Handelns viktigaste försäljningsperiod står för dörren och det är för tjugonionde året i rad dags för HUI Research att utse Årets Julklapp. Årets Julklapp 2016 tar fasta på den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik och nya produkter i kombination med upplevelsesamhället där vi söker mervärden och förstärkta upplevelser i alla situationer. Årets Julklapp 2016 är VR-glasögonen.

För att erhålla titeln Årets Julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

• Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.
• Produkten skall representera den tid vi lever i.
• Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

VR-glasögonen uppfyller alla tre kriterier för Årets Julklapp. Virtual reality beskrivs av vissa som den största tekniska utvecklingen sedan rörlig bild. Även om VR-revolutionen inte är här fullt ut ännu är 2016 året då tekniken slog igenom. 

Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik och nya produkter samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer. Med VR-glasögon kan man uppleva den virtuella världen på ett helt nytt sätt. Spelvärlden är först ute och här återfinns det största utbudet just nu.

Andra möjliga användningsområden är ett museibesök eller en föreläsning, underhållning med konserter och teaterföreställningar eller bara att hålla kontakten med släkt och vänner.

Med en knapptryckning kan vi förflytta oss ut ur våra hem och rakt in i spelet, filmen, konserten eller föreläsningen. Även företag och organisationer kan dra nytta av VR-tekniken. Konsumenter utrustade med VR-glasögon kan få en bättre uppfattning om nya produkter och hur de används. Inom äldrevården kan man liva upp tillvaron för de gamla, stadsplanering och byggindustri med stora och kostsamma projekt kan testa sina idéer på ett verklighetstroget sätt innan de realiseras.

− Även om VR-revolutionen inte är här fullt ut ännu är detta året då tekniken slog igenom, säger Lena Larsson vd på HUI Research. Årets Julklapp 2016 är en symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden. Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar.

Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2016 är en omsättning på 77,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,5 procent jämfört med december 2015.

www.aretsjulklapp.se, www.hui.se