Papperslösa kvitton nu även hos Handlar’n och Tempo

kassa datorama 450

Papperskvitto eller digitalt kvitto? Det senare för att slippa skräp och spara miljön. Nu får kunderna själva välja efter att Axfood Närlivs AB och Findity AB tecknat ett samarbetsavtal som berör 350 Handlar´n och Tempobutiker runt om i Sverige.

Under ett år har den nya tjänsten testats i tio Handlar´n-butiker. Resultat: 80 procent av kunderna valde digitalt kvitto, vilket sparade i snitt 35 333 papperskvitton per butik och år.

Joel Zackrisson, Handlar´n Venjan-Kläppen, var en av de som ingick i testet och är helnöjd med utfallet.

– Jag minskade min förbrukning av kvittorullar avsevärt, men ännu skönare var att slippa den stora mängden skräp som papperskvitton ändå innebär eftersom de flesta bara slänger dem. Fast framför allt uppskattade kunderna att vi som butik värnar om miljön.

Så här fungerar det:

När kunderna kommer till kassan får de frågan om de vill ha papperskvitto eller digitalt kvitto? Svarar de digitalt slängs kvittot istället i Greenbin, en digital papperskorg där kvittot sparas för framtiden och som kunden via gratisappen Sparakvittot kan komma åt om och när det behövs – för återköp, redovisning eller av andra skäl. Digitala kvitton är godkända av Skatteverket sedan 2012.

– Det här rimmar helt med vårt hållbarhetsarbete. Om kunderna i samtliga våra 350 butiker skulle välja digitala kvitton skulle det betyda att vi sparar drygt 12 miljoner papperskvitton om året, säger Eva Pettersson, vd för Axfood Närlivs.

Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen cirka 60 000 träd så det är definitivt en positiv utveckling för miljön när Axfood Närlivs nu är först ut inom dagligvarubranschen med den här tekniska och enkla lösningen.

– Totalt sett finns bara vinnare på införandet av digitala kvitton. Vi är glada över att få förtroendet hos Axfood och att både handlare, kunder, personal och naturen gillar det vi gör, säger Per Einarsson, vd på Findity AB.

Samma tjänst finns sedan tidigare hos kedjan Direkten och inom EMAB.