7-Eleven försvinner från Shell-stationerna
Idag samarbetar Reitan Convenience Sweden med finska St1 i Sverige.106 Shellstationer har 7-Eleven som butikskoncept.
Om två år är läget ett annat. St1 har nämligen sagt upp avtalet med Reitan som därmed tappar 106 butiker.
- Det var oväntat, men vi sitter inte still för det, säger Magnus Carlsson, vd i Reitan Convenience Sweden.
Stefan Samuelsson är affärsområdeschef retail för St1 i Sverige. Han har kommenterat i bland annat Expressen att bolaget kommer att driva sina butiker själva när det tioåriga avtalet med Reitan går ut om två år. Han antyder också att det finns planer på expansion av något slag.
Det var Dagens Industri som ”avslöjade” nyheten tidigare i veckan. St1 beskriver det som ett strategiskt beslut. Man vill helt enkelt driva hela marknadsplatsen. Butikerna blir kvar, men inte 7-Eleven. Det blir med största sannolikhet en Shellprofil.
Enligt Magnus Carlsson var alltså beskedet oväntat.
- Styrelsen i St1 har gjort en omvärdering av betydelsen för bolaget av att själv driva stationer. Så givet de diskussioner vi har haft med den svenska ledningen är det en helomvändning i inriktning.
Vad betyder omsättningstappet för er?
- Om allt annat skulle vara lika som nu, blir det en minskad omsättning med cirka 20 procent. Men vi som bolag brukar inte sitta still och vänta.
Så ni kommer att försöka ta igen det på något vis?
- Ja det kommer vi. Vi tittar alltid på möjligheter för att växa.
Mer än så vill inte Magnus Carlsson kommentera och han påminner avslutningsvis om att Reitan Convenience Sweden, med sina 400 butiker, är störst inom den svenska servicehandeln.
- Vi kommer att driva utveckling av vår affär för fortsatt tillväxt.