Bransch i medvind börjar nytt verksamhetsår

styrelsen css 450

I går var det årsstämma i Convenience Stores Sweden. Det betyder bland annat att en del nya styrelseledamöter blandas upp med dem som varit med ett tag. Men mest betyder det ett avstamp för fortsatt arbete att utveckla branschen som har lite av ett guldläge. Här finns stora möjligheter att möta kundernas behov och just nu extra stark medvind av det fantastiska vädret.
- Sälj så mycket ni bara kan, hälsar styrelsen och uppmanar alla att ta hem varor så det alltid finns att fylla på med.

Glass och dryck går av naturliga skäl som tåget just nu. Efter en trög start på året har convenience-branschen, som generellt är väldigt väderberoende, blommat upp under april och maj. Och det är viktigt att man vågar satsa när det är fint väder, att man tar hem varor redan i början av säsongen.

- Rätt skött så har convenience-branschen en mycket ljus framtid. Vi har nämligen hamnat i ett läge där vi kan utvecklas parallellt med samhället. Vi är i fas med kundernas behov och den hotfulla e-handeln är inget problem för oss. Kanske till och med en fördel. Genom att förstå samhällsutvecklingen kan vi svara upp mot den. Kanske är det nu eller aldrig, säger Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden

Convenience-branschen har här, som få andra, en möjlighet att utvecklas och bli det moderna samhällets stöttepelare. En servicepunkt som löser de problem och behov som konsumenten har för tillfället.

På stämman i Ystad den 24 maj omvaldes Ola Ahlsén, Lerum, som ordförande. Tre helt nya ledamöter valdes in i styrelsen: Oscar Sohlberg Axfood Närlivs, Niklas Lindström Direkten och Göran Sandahl Privabgrossisterna. Kvarstår sedan tidigare gör Magnus Carlsson Reitan Convenience, Anders Huss Emab, Mats Pålsson Sibylla Helsingborg, Jimmy Svensson 69:ans Spel & Tobak Stockholm, Ghassan Ghaziri Ullared, Jessika Kristensson Ängelholm och Christian Holmström Göteborg.

Två ledamöter avtackades. Dels Eva Pettersson, tidigare vd i Axfood Närlivs, som nu är vd i Axfood Snabbgross. Den andra avgående ledamoten är en verklig veteran. Christina Bredberg började med sina uppdrag inom dåvarande Spel- och Tobakshandlarnas Riksförbund i slutet av 1980-talet. Förutom att ha varit styrelseledamot sedan dess har hon varit med och byggt upp Direkten-kedjan som hon lämnade i höstas. Inte för att gå i pension som man skulle kunna tro, utan för att börja arbeta inom Privabgrossisterna.

- Jag är inte färdig med den här branschen på länge än och vi har mycket nytt och spännande på gång inom Privab och Myway-kedjan, säger denna driftiga branschveteran.