Swedish Match förvärvar majoritetspost i Gotlandssnus

Swedish Match har idag träffat en överenskommelse om att förvärva en majoritetspost i provatägda Gotlands Snus AB.

Gotlandssnus grundades 2002 och har en årsomsättning om cirkaa 50 MSEK. Företaget utvecklar, producerar och säljer både snus och nikotinfria produkter, och har försäljning i Sverige, USA, Asien och delar av Europa. Gotlandssnus produkter säljs under populära varumärken såsom Jakobsson’s snus och Qvitt (nikotin- och tobaksfria portionsprodukter). Företaget producerar ungefär 4 miljoner dosor per år, har cirka 40 anställda, och är lokaliserat i Romakloster, i hjärtat av Gotland.

Lars Dahlgren, vd och koncernchef för Swedish Match kommenterar:

- Under grundaren Henrik Jacobssons ledning har Gotlandssnus genom en tydlig gotländsk identitet och en portfölj av högkvalitativa premiumprodukter lyckats växa sin marknadsposition. Vi ser fram emot att tillsammans med Henrik och resten av Gotlandssnus personal fortsätta utveckla verksamheten på Gotland. Gotlandssnus är ett perfekt komplement till vår nuvarande affär och kommer att ge ett ytterligare djup till våra erbjudanden.

I en kommentar till transaktionen sägerH enrik Jacobsson:

- Vi är mycket glada att nu ha en partner som Swedish Match, och ser fram emot att fortsätta växa med våra produkter, tillverkade på Gotland, för både snusälskare och de som föredrar tobaks- och nikotinfria alternativ.

Henrik Jacobsson kommer att fortsätta i sin roll som vd för Gotlandssnus och kommer också att kvarstå som minoritetsaktieägare. Transaktionen planeras slutföras den 22 augusti.

Detaljer kring förvärvspriset har inte offentliggjorts.