Servicehandelns utveckling första kvartalet 2011
Svag inledning av året för servicehandeln. Det första kvartalet år 2011 inleddes relativt svagt för den svenska servicehandeln. Ökningen uppgick till 0,7 procent jämfört med samma period föregående år. Det representerar en liten uppgång jämfört med förra kvartalet, då ökningen uppgick till 0,4 procent. Servicehandeln är en heterogen bransch och tillväxten skiljer sig åt mellan de olika branscherna.
Den starkaste utvecklingen uppvisade Fast Food som ökade med 2,4 procent, en klar uppgång från förra kvartalet. Försiktigt positiv var också utvecklingen för Spel & Tobak som ökade med 1 procent.
Utvecklingen för Minilivs var däremot negativ, segmentet minskade med 1 procent. Precis som förra kvartalet var det trafikbutikerna som uppvisade den svagaste utvecklingen i branschen med en minskning på 2,5 procent.
Framtidstron bland företagen ligger relativt stabil på samma nivåer som under de senaste två kvartalen. Under tre kvartal har optimismen legat på nivåer där de som tror på en positiv omsättningsutveckling är 20 procent fler än de som tror på en negativ. Under första kvartalet landade andelen på 15 procent. Den tidigare höga optimismen bland serviceföretagarna har
således planat ut något.