”Korvarkitektur” ämne för Konstfack-studenter

korvarkitekterna 450


Marthe Kulseth och Alex Widell går masterutbildning i inredningsarkitekt på Konstfack i Stockholm. De har ett specialprojekt som inriktar sig på korvkiosker. Och på kuppen har de blivit förälskade i den här sortens kultur.

Genom kursen "Public, What public" ska de undersöka konsumtionsarkitektur.

- Vi vill betrakta och kartlägga de olika vågorna som skapat nutidens konsumtion genom att titta på varmkorven. Vi kommer specifikt fokusera på korvvagnen, ett fenomen av ambulerande arkitektur. Korvvagnen som en produkt av flexibel snabbmatskonsumtion speglar en sorts populistisk arkitektur central i publika rum, säger de och berättar att det dykt upp en värld som de inte hade aning skulle kunna fascinera dem så mycket.

Konsumtionssamhället skapar varmkorven, som förvaltar en samhällelig identitet. Den är med på resan i den industriella utvecklingen, där vi går från att vara producenter till konsumenter, förklarar de båda studenterna.

- Vi vill undersöka svensk korvkultur i Stockholm genom att djupdyka i historiska såväl som samtida politiska frågeställningar och samtidigt ställa frågan.

- Hur ser framtiden ut för korvarkitektur?

Vi hoppas kunna återkomma med resultatet av deras arbete.


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.