Burger King presenterar: Not Big Mac’s
En vecka efter att McDonald’s förlorade rätten att varumärkesskydda sin hjälteburgare “Big Mac” inom EU, släpper Burger King en rad nya produkter. Vad det är? Inte Big Mac’s i alla fall.
I snart 65 år har Burger King och McDonald’s varit stora rivaler i vem som serverar den godaste burgaren; där matchen stått mellan Whopper, och Big Mac. Så när McDonald’s förlorade i den europeiska varumärkesdomstolen mot den lilla irländska hamburgerkedjan Supermac’s - innebär det att andra företag kan använda namnet ”Big Mac” inom EU.- Att McDonald’s förlorar sitt varumärkesskydd för Big Mac när de stämmer en spelare mycket mindre än sig själva är lite för roligt för att vi ska hålla oss borta.”, säger Iwo Zakowski, vd Burger King i Sverige.
Burger King presenterar därför en helt ny produktserie som de kallar för ”Not Big Mac’s” under en begränsad period. I helgen möttes gäster på Burger King på Vasagatan i Stockholm av en menytavla fylld med produktnamn som antydde att produkterna är allt annat än en Big Mac, bland annat för att Burger King faktiskt flame-grillar sina burgare.Hamburgarna som serverades kom från ordinarie sortiment, men hade tillfälliga namn som:
“Big Mac-ish but flame-grilled of course”
“Like a Big Mac but actually big”
“The burger Big Mac wished it was”
“Kind of like a Big Mac but juicier and tastier”
och “Anything but a Bic Mac”
- "Big Mac-ish but flame-grilled of course” säljer riktigt bra, om inte bäst. Men vi vet ju redan att egentligen vill alla ha grillade burgare… och nu var det ett perfekt läge för oss att nå ut med vårt budskap till alla mcd-fans,” säger Iwo Zakowski.
Se filmen:
https://youtu.be/F39twmLPJek