Veganskt och hälsofokus på godisbranschens internationella hotspot

new products showcase 450


Efter en snabb men ändå tämligen komplett scanning av utbudet på världens största godismässa, ISM, kan man lika snabbt konstatera att orden ”vegan” och ”healhty” lyste starkt i vimlet. Naturligtvis tillsammans med en enorm uppsjö av alla sorters konfektyrer och choklad samt snacks och kex. Välkomna att följa med oss på en guidad rundtur.

En barnslig känsla av ”kan det verkligen finnas så mycket godis” infann sig tämligen omgående när vandringen runt de 120 000 kvadratmetrarna på Kölnmässan tog sin början. Sverige representerades i en gemensam monter arrangerad av Business Sweden som har regeringens uppdrag att bidra till att stärka den svenska exporten. Men här fanns även ett antal enskilda svenska utställare.

businessswedenmona hedenskog 450

Mona Hedenskog jobbar för Business Sweden som samlar svenska företag i en monter.

swedish aroma 450

Aroma var ett av dessa företag var Aroma. 

swedish losgodis 450

Här fanns också Johan Molin från Pick & Mix.

dream of sweden 450

Två svenska företag som ställde ut på egen hand var Dream of Sweden och Delibake. 

delibake 450

Till vänster ses en gammal bekant, Per Hellström som bland jobbat inom Privab.

Det allmänna intrycket var också en exemplarisk ordning, många montrar som man ville stanna till vid bara för att de var så intressanta och snygga i sig samt en artig och strikt anda av business to business. Så hade också 73 procent av besökarna ledande befattningar och 88 procent var involverade i inköps- och upphandlingsbeslut.

allmanbildorganicchocolate 450


Vidare fanns här bra och informativa samlingar av nyheter och trender i form av New Product Showcase, New Snacks, Trend Court, Coffee Forum, Sweet Kitchen och Halal Infopoint. Ville man, kunde man koncentrera sig enbart internationella konfektyr- och snacksmarknaden.

halal skyltar 450


Vi har inte ifrågasatt ISMs eget statement om att detta är världens största mässa i sitt slag. Med allra största sannolikhet stämmer det. Under de tre dagar i slutet av januari som mässan pågick besöktes den av cirka 38 000 personer från över 140 länder. Antalet utställare var 1 661 och de representerade 76 länder. Mässledningen är nöjd med såväl utställarna som besökarna. Och utställarna själva var, enligt enkätresultat, nöjda med kvalitén på handelsbesökarna. Många e-handelsföretag deltog också på mässan.

veganproteinchoklad 450

Vegan Protein Waferbar  från nederländska Helwa Wafelbakkerij är en 40 grammare utan socker med 24 procent tillsatt ärtprotein, rostade pumpakärnor och ett överdrag av mörk belgisk choklad.

Samtidigt som detta är tillverkarnas/importörernas/agenternas/kedjornas samlingsplats, så var det konsumenten som stod i fokus. Inget var nämligen så tydligt som att alla vill tillverka och sälja det som verkar vara ett ökande konsumentbehov; hälsosamma och hållbara sötsaker och snacks. Här vimlade det verkligen av vegetariska/veganska, gluten/laktos-fria, vegetabiliska proteiner, naturliga ingredienser, hållbart odlade råvaror, sockerfria/sockerreducerade och fett- eller saltminskade. You name it!

cocoschips 450

Cocoschips fanns i flera montrar. Här besöker vi Pookspafoods vars produkter görs av thailändksa koksnötter, rörsocker och havssalt.

”The New Product Showcase” var en specialutställning där man i år hade 135 displayer med nya produkter från 103 utställare från 28 länder. En expertjury hade också utsett ”The Top 3 of ISM 2019” vilka blev:

fruitrollsups snyggare 450

1. HPW med The Fruit Roll-up från Schweiz
En ”hälsosam” powersnack med smak av ananas och mango tillverkad av 100 procent frukt. Innehåller ej socker, koncentrat, spannmål eller nötter – bara torkade tropiska frukter. Produceras direkt i ursprungslandet Ghana så att majoriteten av värdekedjan stannar i hemlandet.

hemptastic2 450
2. Katjes Fassin GmbH & Co med Hemptastic Hem Bar från Tyskland
En ny bar i smakerna cocos/mandel, tranbär/gojibär och cashew/cocos. Det som gör dessa produkter mest märkvärdiga är att de berikas med den trendiga ingrediensen hampafrön (20 procent). Naturlig sötma uppnås genom att man tillför honung.

cannabisgum snyggare 450
3. Roelli Roelli Confectionary med Roelli Roelli Swiss Cannabis Gum från Schweiz
Den här produkten utmärker sig för sin friskhet som har uppnåtts med naturlig pepparmintolja. Tuggummit har berikats med den aktiva ingrediensen cannabidiol, vilket motsvarar sex gram hampa. Garanterat goda vibbar – på ett helt lagligt sätt.

forpackningsvinnaren 450

Utöver dessa innovationer delades det också ut ett extra pris för den mest innovativa förpackningen. Vinnare blev Chocal Aluminiumverpackungen GmbH for Chocal paper packaging från Tyskland. De hållbara och miljövänliga aspekterna gör den lämplig för chokladfigurer av alla slag samt för bars eller klubbor och den kan präglas individuellt. Förpackningen är tillverkad av 100 procent papper och således biologisk nedbrytbar.


Här följer nu en bildkavalkad smed några av mässans highlights.

svarta tuggummin 450

Bright smile gum från Roelli Roelli Confectionary. Svarta tuggummin för naturligt vita tänder. Innehåller aktivt kol som uppges göra tänderna vita och skapa en del andra positiva effekter. Sockerfritt så klart. 

ricechips 450
Rice Up! Protein Brown Whole Grain Rice Chips with Super Seeds. Gjorda av råris och olivolja samt tre olika "superseeds". Fria från gluten, GMO, konstgjorda smak- och färgämnen. Ej frtiterade utan poppade utan glutamat. Extremt krispiga och smakrika.

 chilicandy 450

Chili Candy från Kidz World S.L är en kombination av godis och spel som går ut på att man utmanar sig själv - eller  andra - genom att testa sex olika färger och smaker av jelly beans med olika grad av kryddstarkhet. Från den ljusgröna (less spicy) till den bruna (max spice level). 

 ramadankids 300

Ramadankalender (halal) från Honeyletter innehåller 30 olika delar med vilka barnen antingen kan lägga ett pussel - eller äta upp - när Ramadan är över.

godismalarlada 450

Delicrea Watercolour från mexikanska Pissa innehåller färg, pennor och pensel av godis som möjliggör det man trodde var omöjligt; nämligen att äta sin egen målning!

candysushi 300

 Candy Sushi, respektive Taco, från nederländska Look-O-Look.

tacogodis 450

 

hajen hylla 450

 Alex Sweets heter företaget som har massor av "leksaksgodis". En av nyheterna är den blågula hajen längst upp i mitten. 

lettiska chokladen tjejer 450

Pure är ett företag som tillverkar preiumchoklad-proukter i Lettland. produkterna gör enbart på inhemska bär och chokladen komemr från belgien. Man söker för övrigt svenska samarbetspartners.

marsipanfrukter 450

Marsipan-utställarna var många och kreationerna häpnadsväckande verklighetstrogna.

choklad verktygslada 450

Man kan tydligen göra vad som helst av choklad! (foton från ISM)

chokladskor 450

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.