Året då du kan dubblera din glassförsäljning?
Det är alltid kul med glassnyheter. Inte minst eftersom glassbolagen är duktiga på konsumentmarknadsföring och för att det är den tidiga försäljningen som kan vara avgörande. Ingen av de stora gör sina återförsäljare besvikna men frågan är om inte Unilvers satsning på det nya konceptet Freezing Good toppar allt annat i år. Helt rätt i tid och utbud och en strålande möjlighet att sälja mer.
Hälsotrenden är tveklöst den största drivkraften för innovation inom den europeiska livsmedels- och dryckesindustrin. Allt fler konsumenter väljer produkter inom hälsa och välmående. De ökar andelen vegetarisk kost, de tränar mer för att må bättre och de tänker på att aktivt minska sitt sockerintag.*
Mitt uppe i detta får du då tillgång till ett helt nytt koncept som driver värde till kategorin. En ny box med fokus på hälsa och välmående. Innehållande funktionell glass som möter olika behov och attraherar nya konsumenter.
Alla älskar glass. Vissa är veganer, några försöker hålla nere på sockret och andra vill få i sig lite extra protein. Enligt Unilever visar konsumenttester att man förstår och upplever konceptet som tydligt, attraktivt och unikt.
Kannibaliserar det då inte på andra stycksaker? Förmodligen inte då det snarare skapar flera tillfällen för glasskonsumtion.
Vad innehåller då Freezing Good?
Nocco Ice Pop
Isglass i tre smaker hämtade från Nocco-drycker. Men till skillnad från dessa så innehåller de inget koffein eller BCAA. Självklart sockerfria och bara 21 kcal per glass.
Barebells – inget tillsatt socker, proteinberikade
Strawberry Vanilla Stick
Salty Peanut Ice Cream Bar
Det kommer dessutom två nya vecka 11.
Re:Fuel
Vaniljglass mellan kex fyllda med chiafrön och havre. Högt fiberinnehåll. Utan tillsatt socker.
New Magnum Vegan
Magnum Vegan Classic och Magnum Vegan Almond
Baba Succo
Glass av frusen frukt- och grönsaksjuice, berikade med vitamin C, naturliga ingredienser, veganska
Moringa av moringasorbet
Fennel av fänkåls- och äppelsorbet med selleri
Silicy Lemon av citron- och limesorbet med ingefära och mynta
Choice
Mjölkfri, vegansk, laktosfri, glutenfri
Soft Caramel Toffee Cone, Oatmeal sandwich med bärtwist och Refreshing Strawberry Stick
”Data & Trends E Food & Drink Industry 2018”
Övriga GB-nyheter på styckesakssidan är Magnum White Chocolate & Cookies och Magnum Vegan Almond samt Magnum Brownie i innovativ förpackning med frontöppning i samma form som produkten. Vidare Cornetto Salted Caramel & Vanilla, Solero New Organic Juicy Lemon (ekologisk och helt vegansk), Trocadero Zero och ett nytt samarbete med Kinder under namnet Kinder Ice Cream:
Glassfabriken i Sävedalen, Truimfglass, fortsätter med ”Farbror Arnes” och lanserar denna även som Vit Choklad. Därtill kommer Choko Nut och HuxFlux. Nya styckesaker från Siaglass är pinnen Lyxiga Chocolate, laktosfria Kola Sandwich och struten Unicorn.
Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD