Tydliga trender på Fastfood&Café-mässan
Branschmässorna Fastfood & Café och Restaurangexpo arrangerades under sista dagarna i januari på Kistamässan i Stockholm. Den ”befolkades” av cirka 300 utställare och 7093 fackbesökare och trenderna var tydliga. Ordet ”veganskt” återkom i var och varannan monter.
Sammantaget på scenerna och i montrarna kunde följande urskönjas:
• Grönt, vegetariskt, veganskt. Det är inte svårt att se hur gröna, planetvänliga alternativ slår stort på marknaden.
• Ursprung, närproducerat och härporducerat är ord som används flitigt.
• Rena produkter, utan för mycket tillsatser och med ärliga innehållsdeklarationer syntes på många ställen på mässgolvet.
• Förpackningssidan har tagit ett steg längre och det visades på nedbrytbara, återvinningsbara och miljövänliga alternativ.
• Marknaden för Functional Foods, i form av proteindrycker, proteinbars och andra måltidsersättningar ser vi en ökad trend på mässan
• Smarta ugnar och nya betallösningar såg man som besökare hos en rad utställare
• Under 2019 ser vi många nya mindre leverantörer av hantverksglass.
Nu är det två år till nästa gång i Stockholm. Däremellan gör mässorna ett stopp i Göteborg den 11-12 september 2019 och Malmö 29-30 januari 2020. Mässledningen berättar att återbokningen av utställare och montrar är i full gång och att 70 procent av ytan till 2021 bokades direkt på mässgolvet.
Convenience Stores Sweden med samarbetspartners i den egna montern. Från vänster: Viktor Hallrup och Fredrik Ottosson från Adekvat Försäkring, Kaj Lamme från Svedea, Marsha Ng från The Payment House, Maria Mannebratt CSS, Magnus Härngren från InfoChannel samt Rebwar Elassi och Camilla Rosåsen från Elavon.