Så kommer Reitan Convenience att ta nästa steg

mssan7e pizza 450

Förra veckan höll Reitan Convenience Sweden sitt årliga riksmöte och temat denna gång var ”Nästa steg”. Många nya satsningar presenterades och köpmännen klappade och jublade. Inte minst åt nya digitala plattformar och verktyg som både kommer att underlätta deras jobb och ge dem möjlighet att sälja mer. Pressbyrån kommer att bredda sitt matutbud och dessutom börja sälja smink. Och 7-Eleven ska bli en riktig pizzeria. Fast snabbare.

Först och främst så satte man upp målet fem procents tillväxt på varor under innevarande år jämfört med det förra. Dessutom att under tre år fördubbla försäljningen av mat och fika.

Vd Mariette Kristenson studsade upp och ner från scenen i Conventum Congress i Örebro när träffen pågick i dagarna två. Förutom att hon själv hade mycket information att ge så presenterade hon en lång rad andra talare. Till exempel distriktschefen Aurora Dalborg, tidigare köpman, som fick ge konkreta tips när det gäller butiksdrift.
- Mat och renlighet går hand i hand. Även om bullen är nygräddad och grillen full, så räcker inte det. Det måste vara rent och välstädat också. Ge aldrig avkall på kvalitet och återställ butiken efter varje kundström, sa hon bland annat.

kopman 450

En helt ny tradition som begick premiär var ”Köpmannens tal” och den som fick den äran var Beston Ahmad, köpman Pressbyrån Huddinge sjukhus. Han tipsade servicekontoret att involvera köpmännen mer i arbetet och till köpmännen sa han:
- Gå utanför trygghetszonen. Man växer av att se andra ta nästa steg. Personalutveckling och delegering ger resultat.

swmatch 450

Swedish Match fick en egen liten stund på scenen med motiveringen att de är en partner som alltid tänker nytt. Ali Forough och Ulrik Hausenkamph hade också sällskap av snusexperten och poeten Anis Arridi som drog ner applådåskor med sina poetiska finurligheter. Annars handlade det till största delen om Zyn, det vita succésnuset. Nu förlanserar man två helt nya smaker hos Reitan; Apple Mint och Ginger Blood Orange.

Reitan Conveniences Swedens HR-direktör heter Malin Eklund. Hon berättade om att ”nästa steg” i arbetet med rekryteringen till butikerna ska tas med hjälp av ett helt nytt digitalt program. Dessutom om ”köpmanslärlingar, ett program för att få medarbetarna att växa samtidigt som det ger avlastning.

En extern talare som blev en riktig höjdpunkt var föreläsaren Ami Hemviken som pratade om vikten av att ha kul på jobbet. Hon gjorde det så underhållande att det kändes som en stå upp-föreställning. Men innehållet var idel kloka ord om hur man går från nöjdhet till engagemang.


mariette och marknadscheferna 450
Amanda Mompalo de Piro, Mariette Kristenson och AnnaMaria Carnemark.

Tidigare har det inom Reitan funnits en marknadschef för Pressbyrån – AnnaMaria Carnemark – och en för 7-Eleven - Amanda Mompalo de Piro. I samband med att inköpsdirektören Fredrik Klein slutar (intervju med honom i nästa nummer av tidningen) har man förändrat organisationen så att AnnaMaria har ansvaret för inköp och marknad på båda kedjorna. Amanda i sin tur ansvarar för båda varumärkena.

Att Amanda har kompetens på fler områden visades tydligt då dessa båda tjejer äntrade scenen i skjortor som till hälften var Pressbyrån och till hälften var 7-Eleven. Hon hade helt enkelt klippt isär och sytt ihop. Och det var hur snyggt som helstVäxelvis berättade de sedan om vad som är på gång i respektive kedja. Som grund för de nya satsningarna ligger bland annat en undersökning som visar att kunderna gillar bredden, snabbheten och att man tar ansvar. Men att man kan bli bättre på mat och fika.Vi sammanfattar här kort den fullkomliga kaskad av nyheter och aktiviteter som Reitankedjorna står inför:

  • 40 nyheter inom matområdet innan sommaren, bl a sushi och poké bowls
  • 25 procent av dessa är veganska
  • 60 nyheter inom konfektyr/tugg/hals
  • 25 nya glassar och 20 nya drycker
  • Fler digitala kampanjer som kan anpassas efter väder
  • Förbeställning av varor som hämtas i färdiga kassar
  • Möjlighet att pumpa och ladda cyklar
  • Paketutlämning via automat
  • Catering och leveranser av varm mat
  • Uthyrning av powerbanks
  • Start för försäljning av smink
  • Sverigestart för de nya IQOS-cigaretterna
  • Minska plasten i snabbmatsförpackningarna med 50 procent
  • Plasten i PET-flaskor ersätts med träfibrer (Carlsberg)

massanpb 450

För Pressbyrån lanseras redan nu ett nytt reklamkoncept för ta med-mat. Till detta har man tagit fram en helt ny påse av återvunnet papper. 7-Eleven ska bli Sveriges största pizzeria genom lanseringen av fem olika hela pizzor som bara tar två minuter att servera. Självklart finns glutenfria och veganska varianter. Danska 7-Eleven har ett succékoncept för mat som man nu gör en ”copy with pride” på i Sverige. En grupp med 50 testbutiker ska bildas.

Vidare blir det en ny kaffekostym för Pressbyrån i vår. Den bygger på nya bönor och nya recepturer samt på nya jättestora menytavlor. 7-Eleven satsar också på kaffe, bland annat med koppar tillverkade av närproducerad nordisk skog samt termomuggar.
En annan intressant aktivitet på 7-Eleven är att man ska försöka sälja mer på söndagar. ”Sunday Treat” med 50 procent på utvalda bak- och matprodukter lanseras vecka 19.

Båda kedjorna satsar nu också på att sälja mer utanför butikerna. På upphämnting av varor genom click & collect – förbeställning och betalning via webb och app - och på hemleveranser i samarbete med Foodora och på företagsförsäljning genom obemannade små butiker.

itchefen 450

Gustav Almqvist är IT-chef och den som hade nöjet att få ge köpmännen ”Breaking News” genom att berätta om den nya mobila kassalösningen som gör att man via en platta kan sälja trådlöst i hela butiken. Ja även utanför. Fungerar nu med swish och snart även med kort. Kvittoskrivaren sitter i säljarens bälte. Om nu inte kunden väljer digitalt kvitto vilket redan är en möjlighet.
Visste ni förresten att det säljs i snitt 140 000 produkter per timme i Reitans butiker? På ett år blir det 165 miljoner produkter!
Man kan lugnt konstatera att i detta värderingsstyrda företag är det bara oändligheten som tycks vara den eventuella begränsningen.

Vi avslutar med några bilder från mässan som hölls i anslutning till Riksmötet. Och vill du uppleva såväl möte som mässa så kan du här se en kort film från detsamma.


Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foto: REITAN CONVENIENCE SWEDEN

massan estrella ss 450

Åsa Ottersten och Robin Johansson från Estrella fick besök i montern av Kathrin Wigren Sjöberg från Svenska Spel. 

massan johannes odd 450

I vimlet syntes Johannes Sagnes, vd i Reitan Convenience, och Odd Reitan, styrelseordförande och dagen till ära utsedd till "colonialmajor".

massanetablering 450

Bygg & Etableringsavdelningen gick all in ...

massanunilever 450

Unilever Food Solutions utsågs till Årets Leverantör på 7-Eleven.

 

 


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.