Ett prisvärt företag
Årets värderingsstyrda ledare är Jannice Lemon, Veronica Forninge och Fanny Axelsson.
Många priser delades ut under Reitans Riksmöte. Candy People blev (för andra året i rad) Årets leverantör på Pressbyrån medan Unilever Food Solutions fick samma utmärkelse på 7-Eleven. Grattis till det!
Candy People blev Årets leverantör på Pressbyrån för andra året i rad.
Unilever Food Solutions, Årets leverantör 7-Eleven.
Årets säljare i butik på 7-Eleven heter Robin Lind och han jobbar på Grev Turegatan/Riddargatan i Stockholm. Titti Hyvönen på Pressbyrån Göteborgs C Centralhuset var bäst i sin klass.
Årets värderingsstyrda ledare blev Veronica Forninge och Fanny Axelsson, 7-Eleven Drottninggatan 90 samt Jannice Lemon, Pressbyrån Odenplan. Båda i Stockholm. Det är dem du ser på första bilden i artikeln.
Årets kampanjbutiker är Pressbyrån Universitetssjukhuset Örebro och köpmannen Hanna Gustafsson Österman samt till Sadik Habihovic på 7-Eleven Jönköping Ryhov.
Årets Köpman
Det mest prestigefyllda priset är annars Årets Köpman och det delades ut på torsdagskvällens galamiddag. Det går till de personer/köpmän som bäst under 2018 utvecklat sin verksamhet på ett resultatinriktat och målmedvetet sätt. Man kan säga att det är en summering av resultatet av mätningar inom ledarskap, kvalitet, försäljning och lönsamhet under det gångna året.
Sandra Bengtsson Lundblad som driver Pressbyrån Strömstad har under året ökat sin omsättning med 12,6 procent och flyttat fram positionerna inom samtliga mätområden.
- Jag är superstolt!, Jag började på Pressbyrån när jag var 16år och detta är något jag strävat efter väldigt länge. Men jag skulle inte klarat det utan min fantastiska personal, säger hon.
Juryns motivering löd:
Här har vi en riktigt hängiven köpman! Sandra är kreativ, omtänksam, unik och en glädjespridare. Kunderna älskar att besöka butiken och handla hos denna köpman som verkligen imponerar dem och ger dem en bättre dag – en lokal hjälte helt enkelt. Köpmannen lever efter mottot att ingenting är omöjligt, att skyhöga målsättningar är till för att krossas och butiken har med denna köpman vid rodret ökningstal som ingen kunnat förutspå. För tre år sedan sattes det stora målet om att bli årets köpman, och Sandra har varit nominerad varje år sedan dess, vi unnar och beundrar.
Årets Köpmän för 7-Eleven blev Madelene Wessman Lundholm och Tobias Nelson som driver 7-Eleven på Drottning Kristinas väg i Stockholm. De har under året ökat sin omsättning med 13 procent.
- Vi har arbetat väldigt hårt och målmedvetet mot detta och engagerat alla medarbetare i butiken, så vi vill så klart dela detta pris med dom, säger de.
Juryn säger följande:
På ett mycket positivt och offensivt sätt drivs denna butik till nya framgångar varje dag. Det finns en vilja och förmåga att ta kunderna med storm som leder till att siffrorna pekar rätt upp i skyn. Medarbetarna har alltid ett leende på läpparna och ger det där lilla extra vilket leder till att kunderna kommer inte bara en, utan ofta flera gånger om dagen. Köpmannaskapet präglas av ett högt engagemang för den egna butiken såväl som för hela kedjan och regionen finner här en riktig stöttepelare. Att driva en stor butik kräver värderingsstyrt ledarskap, effektivitet och struktur. 2018 har planerats i minsta detalj vilket skapat de bästa förutsättningarna för både kundernas och medarbetarnas trivsel. Detta gör att man kan stoltsera med 13 procents omsättningsökning och 6 procents kundtillväxt. Efter många år hos oss i 7-Eleven har vägen till framgång blivit självklar och vi unnar och beundrar!
- Att lyfta fram förebilder inom bolaget och hylla de köpmän som verkligen lyckats bäst motiverar oss alla. Att lyckas knyta till sig drivna medarbetare är en nyckel till framgång för alla företag och därför gläds jag mycket över vårt samarbete med dessa duktiga personer, säger Mariette Kristenson, vd Reitan Convenience Sweden AB.
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Foto: REITAN CONVENIENCE SWEDEN