Skip to main content

En av de första obemannade, men definitivt inte den sista

edvin utanfor 450


Att obemannade butiker är starkt på ingång råder inget tvivel om. Några har försökt och misslyckats, några har projekt på gång. Och så har vi Edvin Johansson som redan öppnat sin första ”Auto_mat” och som har ett färdigt franchisekoncept att rulla ut.

Han har fått en hel del välförtjänt medial uppmärksamhet, den 21-årige studenten som på egen hand utvecklat ett system för en obemannad matvaruaffär. Som många goda idéer, har även den fötts ur ett behov.

- Vi bor i ett expansivt område tillsammans med cirka 3000 personer och har åtta kilometer till närmaste matbutik. Jag ville i första hand förbättra servicen här men insåg snabbt att det aldrig skulle löna sig om man måste ha en person med lön i butiken, säger Edvin och berättar att tankarna på de tekniska lösningarna snabbt infann sig.

- Bank-id kändes självklart liksom självscanning och kameraövervakning.

skyltar pa vaggen 450

Snabbt och enkelt. Både att ta sig in och ut. Bygger på att folk är ärliga.

Tanke blev till handling och Edvin Johansson fick jobba lite för att övertala kommunen att få arrendera marken i korsningen vid idrottsplatsen i Ekängen som alltså ligger utanför Linköping, alldeles intill sjön Roxen. Därefter designade han butiken i datorn och byggde upp den på egen hand. En viss begåvning anas hos den blivande civilingenjören som dock viftar bort frågan om han är händig också, med att det är kul att snickra.

Förarbetet har tagit tid med livsmedelslagstiftning, sortimentsplanering, personuppgiftssystemet med mera. Sedan han öppnade butiken för drygt tre månader sedan har han dock tagit paus i studierna. Inte för att sköta just den här butiken utan för att planera för expansionen.

För en sådan ska det bli. Upplägget för franchise är klart och därmed även en ny och större butikslokal.

- Den första här är ett Attefallshus och därmed egentligen för liten. Men det var nödvändigt för att komma i gång. I fortsättningen räknar jag med dubbelt så stor yta.

kunder vid kassan 450

I snitt besöker 85 glada kunder butiken varje dag.

Butiken är öppen mellan klockan 5 och 23, tider som Edvin kommit fram med riskkalkylering. Annars bygger allt på en ärlighetsprincip. Vilket inte hindrar att påföljder beivras om kunder är oärliga. Hitintills har det inte varit något svinn alls.

Att komma in, handla och checka ut kan gå på under en minut. Naturligtvis beroende på vad man handlar. Instruktionerna vid entrén är tydliga och under intervjun kommer det också flera kunder. Bland annat en elvaårig flicka med eget bank-id som tycker det är jättebra att kunna handla här. Enligt Edvin kan självscanningen aldrig krångla, den är säker.

Man trycker på en knapp, öppnar bank-id och scannar QR-koden på skärmen på väggen. Sedan är det bara att följa instruktionerna i appen. Inne i butiken finns cirka 450 olika varor.

- Jag har utökat efter det att kunderna haft önskemål. I de nya större butikerna ska det bli cirka 1000 artikelnummer, säger Edvin och berättar att kylvarorna är de som går bäst.

- Jag har också samarbeten med några lokala företagare som levererar färdigmat som man beställer innan, färskt bröd och te.

Leveranser får han fyra gånger i veckan; två från Arla och två från Axfood Närlivs. De måste så klart tas emot men inte helt överraskande planerar Edvin för en lösning så att varorna ska kunna lämnas av leverantören.

interiorny 450

Sortimentet består av 450 varor och ska komma att bli större. Samarbeten med lokala leverantörer ingår.

Tre månader har gått sedan öppningen och i snitt handlar 85 kunder per dag i Auto_mat. Kundtillströmningen ökar fortlöpande och de mest frekventa tiderna är mellan 17 och 19 på vardagarna samt på helgerna då det är full fart hela dagarna.

- Jag omsätter fyra gånger så mycket som jag hade kalkylerat med.

Edvin Johansson är alltså redo för franchise. Han tror på områden som liknar Ekängen och menar att det är lämpligt att ha flera butiker om man vill försörja sig på att driva Auto_mat-butiker.

- Jag har redan lokaliserat platser med samma behov och konceptet fungerar lika bra i en befintlig lokal som med att man bygger en ny. Mitt mål är att etablera 200 butiker på tre år.

Läs mer om koncept och franchise för Auto_mat:
http://auto-mat.nu

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD