Klimatsmart vegansk fast food - inte bara för nördar

veganskt 450


Det är länge sedan nu som veganen betraktades som udda. Man kan säga att det blivit både trendigt och folkligt att äta veganskt och att det inte längre har att göra med djupt rotade principer. Nu handlar det snarare om klimatånger, om att man inte är vegan utan bara vill äta grönt och mindre kött. Och gott.

Sebastian Schauermann är kock, vd och grundare till Taku Taku, en svensk, klimatsmart fastfoodkedja med vilken han fyllde ett hål i marknaden. Han är känd från TV, har skrivit böcker och fått en massa priser. På mässan Fastfood&Café i slutet av januari höll han i ett välbesökt seminarium.

- Vi lagar god mat som är vegansk, vi är en inkluderande restaurang där alla kan äta. 90 procent av alla våra gäster är varken veganer eller vegetarianer, sa han och berättade att ett test med vegansk snabbmat för festivaler ledde till att han i slutet av 2016 öppnade Taku Taku som sedan blev en hel kedja.

- Men först identifierade jag kunden som alltså inte var vegan. Tittade på konkurrensen som inte var så stor och självklart på hela marknaden. Hur jag skulle kommunicera och inte minst, finansiera.

Det gick både bra och snabbt och på tre månader hade han öppnat tre restauranger och fått ett bokkontrakt. Nu handlar det om bibehålla positionen och gå ut med franchise.

- Vi utvecklar produkterna hela tiden och byter meny tre gånger om året.


Inte likna kött

Viktigt i sammanhanget är att man inte ska försöka efterlikna kött. Rätterna ska tala för sig själva, vara lockande i sig. Ordet ”veganskt” ska inte kommuniceras. När det gäller just kommunikation har Taku Taku Ben & Jerrys som en förebild.

- Det ska vara roligt, gott, inbjudande och snabbt.

Alla rätter klimatberäknas och man gör även analyser av näringsinnehållet. Sebastian Schauermann berömmer hamburgerkedjan Max som jobbat bra med klimatfrågan och som dessutom har förstått att ta vara på trenden.


Trender just nu

De trender inom veganskt som han ser just nu förutom snabbmat, är glass och sötsaker, ostar, resor, hotell, mode, mjölk och investeringar. Det finns med andra ord inom det mesta. Och avslutningsvis ger Sebastian Schaermann åhörarna följande tips om vad han tror kommer.

• Helt veganska resturangkoncept
• Vegansk märkning på livsmedel
• Mätning av klimatpåverkan och näringsinnehåll
• Växtbaserad catering
• Plantbaserade rätter blir hygienfaktor på restaurangmenyer
• Veganska matlagningsprogram
• Närproducerade veganska proteiner
• Ett alternativt ord för vegan

Taku Taku startade sin första restaurang i maj 2017 och planerna är att fortsätta växa snabbt. Det har blivit möjligt genom en fulltecknad crowdfunding-runda. Målet är att ha 30 restauranger inom några år.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


Convenience Stores Sweden

08 - 505 970 30Kontakt

    Pressrum    |    Nyhetsarkiv    |   Rapporter och länkar |  Convenience Stores Index 

c/o Företagarna | 106 67 Stockholm  |  Besöksadress: Rådmansgatan 40
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.