Data och mat kan bli vinnande koncept
Convenience kan liknas vid den perfekta engelska butlern som uppfyller alla dina önskningar utan att du visste om att du hade dem. I den moderna framtidsstaden tillhandahåller man framtidens måltidslösningar. Men det gör sig inte av sig självt. Branschen och dess aktörer måste anpassa sig med god framförhållning.
Den 5 februari träffades Convenience Stores Swedens utvecklings- och nätverksgrupp fast food hos Sweden Foodtech för att av Johan Jörgensen inspireras och diskutera kring hur mat påverkar vår hälsa och planet. Hur kommer, och måste, matindustrin att utvecklas för att skapa en långsiktigt hållbar affär och vem kommer att driva fram förändringen?
Det är dessutom en intressant industri att skapa affärer inom då matindustrin är en av världens största industrier och står för cirka 20 procent av vår globala BNP.
Sweden Foodtech påvisade engagerat datans och teknologins potentiella kraft för att påverka och ändra konsumenternas beteende och summerade att den aktör som ger data, och naturligtvis rätt efterfrågad mat, kommer att vinna. Kunden kommer att vilja - till och med kräva - att få data bakom varje produkt. Hur, var, av vem, på vilket sätt, av vad, med vilken effekt på mig och vår planet har denna produkt tagits fram och erbjuds mig som konsument?
Tekniken kommer även att hjälpa alla konsumenter att effektivt se effekten av maten som vi stoppar i oss. Hur mår min unika kropp efter att ha ätit en banan, en chokladbit eller sushi? Vilka ämnen påverkar mig på vilket sätt? När tekniken blir tillgänglig för fler och några aktörer börjar tillhandahålla relevant data, kommer förändringen snabbt. Kunden kommer enklare och effektivare att kunna sortera och välja ut den mat som den behöver och önskar. Data blir för mat som bredband blev för media.
Är convenience en plats eller en tjänst?
Sweden Foodtech hann även ge gruppen en inblick i hur convenience utvecklas i en alltmer urbaniserad värld. Med allt från pop up-koncept till Alibabas nya koncept som erbjuder sina kunder en arbetsplats. Eller möjligheten att köpa råvaror att ta hem eller få maten tilllagad direkt på plats utifrån kundens val av ingredienser. Eller köpa färdiglagat till att få leverans till hemmet.
Utvecklingen av service, och inte minst logistik, i framför allt urbana områden i Asien, påvisar att vi även kan fråga oss om convenience är en plats eller en tjänst? Visste ni förresten att det där byggs lägenheter utan kök? Vilken möjlighet!
På plats hos Sweden Foodtech fanns ett engagerat antal medlemmar som bidrog till en givande diskussion och summeringen av dagen var att convenience-branschen har en gemensam utmaning i att fortsatt stärka sin trovärdighet som matleverantörer.
Kom ihåg:
• Convenience är en lösning när behov uppstår.
• Data är för mat som bredband för media