Skip to main content

Fredrik Klein summerar sju goda år inom convenience

fredrik klein bast 450


En branschprofil har precis lämnat oss. Den 1 mars börjar Fredrik Klein på ICA efter drygt sju år som inköpsdirektör för Reitan Convenience Sweden. Sitt yrkesmantra tar han självklart med sig:
- Det ska vara roligt att göra affärer. Då blir det framgångsrikt och lönsamt för alla.

Hans karriär kan sammanfattas med ”från den största lågpriskedjan via den största convenience-kedjan till den största dagligvarukedjan”.

Är ”störst” viktigast?

- Absolut inte. Det har bara blivit så. Kanske delvis för att jag sökt utmaningar som just dessa kedjor kunnat erbjuda mig, säger denne energiske, gladlynte och mångsidige 41-åring som älskar att jobba med människor.

- Eller rättare sagt med sådant som berör. Vilket mat och livsmedel i allra högsta grad gör.

Mångsidig man

Han har bott och jobbat i både Tyskland, Finland, Österrike och USA. Han är en virtuos på piano och tvärflöjt och på en av de senaste leverantörsträffarna visade sig att han också kan sjunga med bravur.

- Det var dock inte snutet ur näsan och hade föregåtts av mycket övning, säger Fredrik och flikar in att just leverantörsträffarna blev hans baby .

- Jag är stolt över hur de utvecklades till sammankomster med teman och mer eller mindre oväntade inslag.

Ni som har varit där förstår vad han menar. Men åter till karriären.

Utbildning inom marknadsföring och logistik samt bra kunskaper i tyska ledde till ett jobb som inköpstrainee på Lidl. Där gick Fredrik Klein från klarhet till klarhet och lärde sig hantverket från grunden. Nyckelorden är förhandlingar och samarbete.

- Jag lärde mig också vilka värderingar som är jätteviktiga för mig och att jag bara vill jobba med sådant som ger glädje.

2003 blev han utnämnd till inköpsdirektör och ansvarig för inköpsfunktionens uppbyggnad i Sverige. Och när han gjort vad han kunde där blev det ett par år i helt andra sammanhang. Först på NCC och sedan på Nordic Hotels.

- Men jag längtade tillbaka till inköp och hade tröttnat på resor.

Klickade direkt

Och just i den vevan, för nu drygt sju år sedan, sökte Reitan en inköpsdirektör!

- Jag visste inte så mycket om convenience-branschen men det var en rolig intervju och det klickade direkt mellan mig och Magnus Carlsson, dåvarande vd på Reitan Convenience. 48 timmar senare skrev jag på kontraktet på hans motorhuv.

Sju goda år tog nu sin början både för Fredrik och hans nya arbetsgivare. Han märkte direkt en skillnad mot att jobba med dagligvaruhandel.

- Vare sig man pratade sortiment, utveckling eller kundbeteenden så hade leverantörerna fokus på dagligvaruhandeln. Därför har jag jobbat mycket med att skapa gemensamma insikter om att vi säljer tid och produkter och tjänster måste anpassas därefter.

Fredrik Klein var också en av initiativtagarna till det unika samarbete som startade 2012 under namnet Convenience Stores Sweden*. Här kunde kedjor, grossister, leverantörer och branschorganisationer gemensamt utveckla convenience-branschen genom att helt enkelt dela med sig av kunskaper och erfarenheter samtidigt som man skapade gemensamma plattformar för att få ny kunskap.

- Många tänker idag att om vi kan bidra till att hela kakan växer så vinner vi alla på det. Jag är väldigt nöjd med att öppenheten blivit större.

fredrik klein kontoret 450


Nöjd är han också med det interna arbetet inom Reitan.

- Jag är otroligt stolt över mitt inköpsteam som enligt Handelsattityders mätningar är det bästa inom convenience. Vi vässade våra interna rutiner och fick därmed mera tid att vara kreativa tillsammans med såväl leverantörer som vår egen driftsorganisation. Vissa produktchefer deltar i leverantörernas produktutvecklingsarbete, vilket är ett stort förtroende.

Roligt att jobba

Fredrik återkommer under intervjun ofta till att det ska vara roligt att jobba. Att man kan ”skratta hysteriskt” och släppa prestigen och att affärerna vinner på det. Att det ska finnas värme i alla former av samarbete. Att det helt enkelt ska vara roligt att göra affärer för då blir det lönsamt och framgångsrikt för alla.

Nu ska han alltså ha roligt på ICA Sverige AB där han blir affärsområdeschef för färskvaror.

- Det är rätt tid och rätt riktning. Även ICA har värderingar som jag uppskattar och ett varumärke som berör.

- Jag har stortrivts inom Reitan och med convenience-branschen. Men Luther ville att jag skulle gå vidare nu, säger han med ett garv samtidigt som han samlar ihop sig för slutfrågan.

Hur ser convenience ut om sju år från nu?

• Man har blivit ännu bättre på måltidslösningar, säljer mer luncher och är en reell konkurrent till restaurangerna.
• Man finns på ännu fler ställen och kanske i form av mindre butiker.
• Man har snabbat upp kundflödena, till exempel genom nya betallösningar.
• Man säljer mer hälsosamma varor men fortsätter att vara platsen där kunderna kan få njutning i vardagen.


Fredrik Kleins ”bästa” under sina sju år inom Reitan:

• Att man har ett enormt fokus på slutkunden oavsett avdelning.
• Att det inte handlar om pris-pris-pris utan om hur man kan sälja så mycket som möjligt.
• Att produktcheferna fattar egna beslut och använder inköpsdirektören som bollplank.
• Att det är alltid är högt i tak och att man jobbar efter starka värderingar.
• Att köpmännen getts bästa möjliga förutsättningar.
• Att man fördubblat snabbmatsförsäljningen på fem år.
• Ett antal oerhört framgångsrika kampanjer tillsammans med leverantörer.
• Att man kunnat öka bolagets och köpmännens resultat.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

* I gruppen som kallades så ingick även branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Food som sedan kom att byta namn till just Convenience Stores Sweden. Gruppen finns kvar och benämns nu ”externa gruppen”.