Starkt år för Fazer Konfektyr med Tutti Frutti i täten
Fazer konfektyr har haft ett starkt år 2018 med ökad försäljning i de största segmenten. Trots en extremvarm sommar med en generellt minskad försäljning av godis ökade Fazer sin försäljning med 10 procent under sommaren.
Framgången har, enligt Fazer, skett genom fortsatt produktutveckling med fokus på hållbara och naturliga produkter samt nytänkande säsongsprodukter.
Fazers strategi att satsa mer på den nordiska marknaden har också visat resultat. Fazer Konfektyr har ökat sin marknadsandel på den svenska marknaden de senaste åren. De största ökningarna under 2018 har varit inom sockerkonfektyr där försäljningen ökat med 20% procent, julsortimentet har ökat med 18 procent och trots den varma sommaren har Fazer ökat sin försäljning på Karl Fazer 200g chokladkakor med 13 procent.
- Vi ser att efterfrågan för gelatinfria produkter med naturliga färg och smakämnen håller i sig och kommer växa även under 2019. Konsumenten söker i högre grad efter fler hållbara alternativ i hyllan så detta kommer vi märka ut ännu tydligare från och med nästa år. Sedan 2017 använder vi endast 100 procent spårbar och ansvarsfull kakao i våra produkter, säger Robert Engman, vd på Fazer Konfektyr i Sverige.
Konfektyrförsäljningen har haft ett utmanande år, med en mycket varm sommar som påverkade chokladförsäljningen negativt, men Fazers godispåsar plockades som aldrig förr ur butikshyllorna. Framförallt märktes detta av för varumärket Tutti Frutti som sedan 2015 vuxit med hela 150 procent.
Det stora lyftet kom under 2018 när Tutti Frutti-sortimentet uppdaterades till att endast innehålla naturliga färg- och smakämnen samt blev gelatinfritt och vegan. Receptändringen kommuniceras nu på påsarnas framsida med två gröna löv för att underlätta att konsumenterna kan göra rätt val i godishyllan. Detta har resulterat i en ökning av försäljningen av Tutti Frutti med hela 36 procentmot föregående år under sommaren.
1. (Källa: ACNielsen, R12, v44)
2. (Cognos: Fakturerat per varumärke, v44)